Min mor bestemmer

Hej

min mor bestemmer hele tiden hvad jeg skal have på til fester og der ender med jeg hele tiden skal have det samme på

jeg for aldrig lov til at selv bestemme

jeg er 12 år gammel nu men hun bestemmer stagdigvæk over min udseende

Hvad skal jeg gøre

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år!

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være med til at bestemme, hvordan du skal se ud, når du skal til fest! Du skal jo gerne selv føle, at du ser pæn ud, efter din egen smag.

Børn har nogle rettigheder med hensyn til at være med til at bestemme i forhold, der handler om dem. Jo ældre børn bliver, jo flere rettigheder har de. Det er dog stadig sådan, at forældrene har pligt til at passe på deres børn og sørge for, at børnene har det godt, så de klarer sig godt med venner og i skolen. Den pligt gælder helt frem til, at børnene fylder 18 år.

Du kan læse mere om dine rettigheder på www.boerneportalen.dk.

I kan måske læse om børns rettigheder sammen, du og din mor, og tale sammen udfra dem. Tror du, det kunne være en ide for dig og din mor, måske.

Gad vide, hvad din mor er bekymret for ved at lade dig selv bestemme, hvad du skal have på, når du skal til fest. Kan I mon tale om det? I har måske forskellig smag - og det er helt okay. I har måske forskellig indstiling til, hvornår man har for meget eller for lidt tøj på eller hvor meget eller hvor lidt, man kan vise af sin krop eller måske er der nogle helt andre ting, I ser forskelligt på.

I kan måske tale om det på en hverdag, hvor du ikke skal til fest, så I har god tid til at tale om det. Måske kan I se på det tøj, du har i skabet og forsøge at sætte det sammen på nogle måder, hvor I begge to kan synes, at det er pænt og smart at bruge til næste gang, du skal til fest og føle dig godt tilpas.

Du har måske en far, som også har en mening om, hvad børn kan have på, når de skal til fest. Eller en storesøster eller nogle andre i din familie, som kunne være med til at gøre en snak om tøj til en god snak.

Du kan overveje at vise mit svar til din mor. Så kan I måske få en god snak med hinanden udfra, hvad jeg foreslår.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med at opnå nogle gode aftaler med din mor.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.