Brev
Min mor bagtaler mig med hendes veninder
Hej, pige 15 år.
Min mor og jeg har normalt et rigtig godt forhold til hinanden, eller jeg ser hende nærmere som en veninde end min mor,
men problemet er, at hendes veninde som jeg nogen gange er henne ved, fortæller hver gang nye ting min mor har sagt om mig, så som, at jeg er blevet kærester med én, og jeg går rundt med G-strenge i flere dage i træk, hun påstår jeg går i det samme par G-strenge i en uge. Og andre ting, og jeg ved bare ikke hvordan jeg skal håndtere det.
Min mor og hendes veninde er et on and off relationship, så de har virkelig været sure på hinanden, men bagefter er de bedste veninder igen, men denne gang synes jeg virkelig min mor hun har forandret sig, for kulturen ude ved hendes veninde er meget “hård”,
altså de snakker meget grimt, og selvom de har 7 børn på under 15 + datteren på 15 har lige fået en datter. Så kan et barn på 2-3 år, sagtens sige “f*ck dig”, “svin”, “spadser” osv osv..
men min mor har forandret sig rigtig meget, siden de er blevet venner igen. Min mor er normalt en meget stille og rolig person, med ikke mange veninder, og drikker helst ikke for meget, og er ikke så meget til alt det “vilde”. Men nu kan hun forsvinde kl 21 om aftenen uden, at fortælle at hun er gået, og så når man ringer til hende for at spørger hvor hun er, så er hun altid ude ved sin veninde.
Og hun kan finde på, at komme hjem kl 03:00 om natten, selv på en hverdag, og hun plejer som regel selv, at gå senest i seng kl 22:30, så hun har forandret sig rigtig meget..
jeg ved ikke havd jeg skal gøre, hvad skal jeg sige, og er det normalt, eller hvad er det?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå, det er svært for dig, at din mor har forandret sig så meget, efter hun igen er blevet veninde med den anden kvinde.
Jeg kan også godt forstå, at det ikke er rart for dig at føle, at hun bagtaler dig overfor veninden. Det må føles som et tillidsbrud, når I ellers har haft et godt forhold til hinanden. Hvordan ville det være, at du siger til din mor, at du gerne vil snakke med hende en dag, hvor I kan sidde stille og roligt sammen. Hvis det ikke er muligt, må du snakke med hende en dag, hvor hun bare er hjemme. Jeg synes, du skal sige til hende, at du bliver rigtig ked af det, når hun fortæller sin veninde ting om dig, og at du føler, at tilliden og at du kan tale fortrolig med hende bliver mindre. Du kan også sige til hende, at du savner hende og de snakke I har sammen og du gerne vil have, at hun siger det direkte til dig i stedet for til veninden, da du så har mulighed for at svare (hvis du vil). Hvordan tror du, det ville være?
Det er da bekymrende, at din mor går om aftenen, uden at fortælle dig det, og er væk til langt ud på natten. Det er ikke i orden, at hun på den måde lader dig være alene uden at sige det.
Man kan godt få nye interesser, når man får nye venner eller veninder. Men det lyder som om, at din mor har fået en helt anden livsstil, og er blevet ’en anden person’, hvor hun måske glemmer dig. Er det mon sådan du har det? Hvis du har mod på det, kan du måske også sige det til din mor, når du beder hende om, at lade være med at bagtale dig overfor sin veninde.
Jeg ved godt, at det er nogle rigtig svære ting at skulle sige til sin mor. Du er måske også bekymret for, hvordan hun vil reagere på det? Hvis du synes, det er svært selv at snakke med din mor om det, kan du måske tale med en anden voksen, det kan fx være en i din familie eller en sød lærer. Måske kan din lærer eller en i familien også snakke lidt med din mor.
Jeg håber, I får talt sammen og det bliver rart igen. Du er i hvert fald velkommen på 116111.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen