Brev
Min mor
Hej, jeg er en 15 årig pige som har en mor der er blevet meget slem på det sidste. Hun er begyndt at råbe over ingen ting og kalde mig ting som Dum gås, lille skide, møgunge osv. hun plejer ikke at være sådan og det er utrolig frustrerende. Jeg føler ikke at jeg er velkommen i hjemmet længere. Min far er ikke den bedste til at sige at hun er urimelig, i stedet står han og laver et, ”det var ikke for godt ansigt.” For tiden er jeg virkelig begyndt at tænke at min mor ville ønske at hun ikke havde fået mig i så sen en alder (40 år).
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det godt, du skriver ind og deler, hvordan du har det derhjemme. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært og frustrerende at blive råbt af og kaldt grimme ting. Jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvordan du kan få det bedre med din mor.
Du skriver, at din mor råber af dig og kalder dig ting som grimme gås og møgunge. Det må være rigtig ubehageligt og er heller ikke i orden. Det er faktisk sådan, at alle børn og unge i Danmark har ret til at føle sig trygge og have det godt derhjemme.
Jeg tænker på, om du har fortalt din mor, hvordan hendes råberi påvirker dig, og at du ikke føler dig velkommen hjemme? Jeg ved, det kan være en svær snak at tage hul på, især hvis du er bange for, at hun igen begynder at råbe. Jeg tænker dog, at det er en rigtig god idé at få talt med hende.
Du skriver, at det ikke plejer at være sådan. Jeg bliver derfor lidt nysgerrig på, om der er sket noget, der gør at din mors humør har ændret sig sådan? Måske har det slet ikke noget med dig at gøre. Det kan måske være noget på arbejdet eller andet, der giver hende nogle frustrationer, der så ender med at gå ud over dig. Jeg tænker på, om din mor også kan være i godt humør og være sød og rar over for dig? Hvis du oplever det, kan det måske være et godt tidspunkt at få talt med hende omkring, hvordan du har det, når hun råber ad dig?
Hvis det er svært for dig at tale med hende om det, kan det måske være en mulighed at vise hende dit brev – og mit svar. En anden ide kan være, at du skriver ned, hvad et godt og trygt hjem er for dig. Så kan I med udgangspunkt i det få talt om, hvad I hver især kan bidrage med, så I får talt bedre sammen. På BørneTelefonens hjemmeside ligger en guide med ideer til, hvordan man skriver et svært brev. Den kan du se her.
Det lyder til, at din far har svært ved at sige fra overfor din mor. Kan du mon prøve at tale alene med din far omkring det? Hvis han får at vide, hvad det gør ved dig, så kan han måske hjælpe dig, og I sammen kan prøve at tale med din mor om det. Jeg ved ikke, om du evt. også har søskende, som du kan tale med? De oplever måske noget lignende. Det kan også være en anden voksen, som du snakker godt med – måske en lærer eller en moster? Det er vigtigt, at du får hjælp til at få det godt og være tryg.
Det fylder rigtig meget for dig, og derfor er det vigtigt, at du får delt dine tanker. Det kan også være, at du har nogle venner, du kan dele med. De oplever måske lignende hjemme hos dem. Så kan I sammen få luft for jeres frustrationer og hjælpe hinanden til at se situationen med andre øjne.
Fortsætter hendes råberi er det også en mulighed at få hjælp af kommunens børne- og familie-afdeling. Her kan I få hjælp f.eks. af en rådgiver, som taler med jer som familie, og hvordan I sammen kan ændre de måder, I taler til hinanden. Måske kunne det være en god idé at få din mor med på, at familierådgivning ville være en hjælp til at få det bedre sammen. Alle kommuner tilbyder gratis rådgivning. Dvs. at du kan ringe til dem og fortælle dem om din situation, og så vil de kunne se, om de har et tilbud der kan hjælpe dig og din mor. De har nemlig pligt til at hjælpe, når nogen i en familie ikke trives. Du kan læse mere her.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig et skridt videre på vejen og givet dig nogle ideer til, hvordan du kan komme videre. Du er altid velkommen til at kontakte os på 116 111 eller på sms eller chat. Her sidder der altid en voksen parat til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen