Brev
Min mor
Hej BørneTelefonen
Jeg kan snart ikke holde min mor ud hun bliver hele tiden ved med at være sur på mig😪Vi har skænderier næsten 2 elller mere hver uge.
Der var fx idag hvor at jeg skulle skrive tillykke til en af mine venner fordi at hun havde fødselsdag og så kom min mor og begynde at skælde mig helt vildt ud over at jeg sad med min telefon
hun bliver sur bare hvis at jeg røre hved min telefon hun råbte rigtig højt ad mig🥺
Jeg kan snart ikke holde mig hende ud mere. Jeg håber at i kan hjælpe mig😊
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Hvor er det godt, at du skriver til os. Jeg kan se, at du synes det er svært med din mor for tiden. Det er aldrig nemt at gå og være uvenner med sin familie. Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig.
Du skriver, at du skændes med din mor cirka 2 gange om ugen eller mere og at hun tit bliver sur, hvis du rører ved din telefon. Jeg ved, at rigtig mange er uenige med sine forældre om, hvordan man skal opføre sig i forhold til telefoner. Derfor kommer jeg til at tænke på om I har en eller anden form for ”regler” i forhold til telefonen?
Hvis nu I for eksempel har en regel om, at man ikke må bruge sin telefon ved middagsbordet eller mellem klokken 18-20, så ved du, at du ikke skal have din telefon der og din mor kan omvendt ikke blive sur over at du sidder med din telefon på andre tidspunkter. Giver det mening for dig?
Jeg ved godt, at regler kan lyde meget kedeligt og som en rigtig irriterende ting, men sommetider kan regler også bare være en form for aftale, så alle ved, hvornår noget er i orden. Hvis I ikke har en regel, kunne du måske foreslå din mor, at I laver nogle aftaler omkring telefonen, så I ikke skal skændes om det. Hvad tænker du om det?
Du fortæller, at din mor bliver meget sur og hun råber rigtig højt ad dig. Det lyder ikke rart. Har du prøvet at snakke med hende om, at det gør dig ked af det, at hun bliver så sur på dig? Sommetider tænker forældre ikke over, hvor voldsomt det kan virke, når de bliver sure. Jeg forstår godt, hvis det er svært at starte sådan en samtale med sin mor. Du kan også prøve at vise hende det brev, du har sendt til os. Der forklarer du så fint, hvad du synes, der sker. Kunne det give mening for dig?
Hvis det er svært at få startet en samtale med din mor, er du velkommen til at ringe ind til os på 116111 og fortælle lidt mere om problemet. Vi vil også rigtig gerne hjælpe dig med at få snakket med din mor om det på en god måde.
Du har været så god til at fortælle os om dine udfordringer med din mor. Jeg tænker, at det er den styrke, du skal bruge til at få snakket med din mor. Jeg ved, at rigtig mange der har det svært med deres forældre ender med at få det godt igen. Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen