Brev
Min mor…
Hej.
Jeg har en mor der har slået mig og hånet mig. Men jeg valgte at flytte over til min mor, og hun flyttede så til tyskland. Jeg har ikke set hende i et halvt år og da jeg så hende var det fordi hun ville sige farvel… Jeg er ret ked af det og jeg savner både hende og min lillesøster som hun tog med sig.
Min lillesøster er 1 år og har en anden far. Men han må ikke se hende og har opgivet retsagen… Jeg har stor melidenhed med ham. Nå men jeg savner min mor og har ikke haft kontakt med hende i et år. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få det gjordt! Håber at du kan hjælpe mig! 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Du fortæller, at din mor har slået og hånet dig - det lyder som om, at du har haft en svær tid med din mor og at du til dels stadig har det, idet du ikke har set hende i et halvt år og savner hende.
Selvom din mor ikke har behandlet dig ordentligt og omsorgsfuldt (fordi hun slog og hånede dig), kan jeg alligevel godt forstå, at du savner din mor og din lillesøster - det må være hårdt ikke at have set dem i så lang tid.
Jeg ved ikke, om du ved det, men i Danmark er det ulovligt og forbudt at slå sine børn - Så jeg tænker, uden at vide det, at en af grundende til, at du ikke har set din mor i et år måske er, at hun ikke har kunnet passe godt nok på dig? Dette betyder jo ikke nødvendigvis, at hun ikke holder af dig, eller at hun ikke også savner dig..?
Du fortæller ikke noget om, hvor du bor i dag (?) - Bor du mon hos din far, noget andet familie, eller bor du måske uden for eget hjem..? Hvis kommunen har været med til at bestemme, at du ikke kan bo sammen med din mor, så har du måske kontakt til en sagsbehandler i din kommune (?) - Hvis det er sådan, så er det din kommune, der kan og skal hjælpe dig med at få kontakt til din mor igen.
Hvis ikke kommunen har været med til at bestemme, at du ikke skulle bo ved din mor mere - hvis din mor fx. bare selv valgte at flytte, så tænker jeg at du (evt. hjulpet af din far eller et andet familiemedlem) skal prøve at sende hende et brev/ en mail og fortælle hende, hvor meget, du savner hende. Måske er både hun og du på Facebook? Så kunne du måske tage kontakt den vej? Kan du mon det?
I Børns Vilkår har vi noget, der hedder en børnebisidder. En børnebisidder er en voksen, der kender lovgivningen, dine rettigheder og ser tingene fra dit perspektiv. Det er en voksen, der kan støtte og hjælpe dig med f.eks. at tage kontakt til din kommune, gå med til møder osv. Du kan læse mere om det >>her
Måske det kunne være en mulighed for dig at tage kontakt til en af vores børnebisiddere..? Du kan få kontakt til dem ved at ringe på tlf. 3555 5559 eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få kontakt til dem i gennem en vores dygtige rådgivere der.
Hvis din mor flytter tilbage til Danmark, så kan din kommune måske hjælpe dig og din mor med at få et godt forhold til hinanden igen uden vold og hån..? For jeg tænker nemlig, at det er noget din mor skal have hjælp til.
Det lyder også som om, du bekymrer dig for din lillesøster og hendes manglende kontakt til hendes far - som ikke er din far. Er det mon rigtig forstået..? Hvis det er sådan, at I er bange for, om din mor kan finde på at slå din lillesøster, så tænker jeg at de voksne skal kontakte de tyske sociale myndigheder og bede dem om at undersøge sagen. Når din mor bor i tyskland, så kan de danske myndigheder nemlig ikke gribe ind...
Jeg kan godt forstå, at du gør dig mange tanker omkring det, men samtidig tænker jeg også, at du tager meget ansvar på dine skuldre - bekymrer dig om ting du reelt ikke har mulighed for at gøre noget ved... Kan du mon følge mig..?
Jeg tænker på, om du mon kender en voksen, du har tillid til, en voksen du kunne snakke med om nogen af disse svære og bekymrende følelser. Ofte er det nemlig sådan, at hvis man går med mange bekymringer selv og holder dem for sig selv - så føles det hele tungt og uoverskueligt. Hvorimod hvis man får snakket med nogen om det, så føles det ikke nær så tungt.
Tror du, at du kan finde en voksen du kan tale med..? Det kan være en lærer på din skole, et familiemedlem, en venindes mor eller måske din læge..?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChatten og tale med en af vores rådgivere der.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.