Brev
min mor
hej
jeg er en pige som snart bliver 14.
mit problem er at min mor overser mig, skælder mig ud hver evig eneste dag, nogen gange tænker jeg på at begå selvmord.
hun truer tit med at gi mig en lussing hvis hun bliver sur. hun har sagt at hvis jeg ik holder op med det jeg har gang i så sender hun mig op til min far og ham har jeg ikke set i 6 år.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige
Mange tak for dit brev. Det lyder bestemt ikke rart med den måde din mor taler til dig på. Det er godt du skriver herind til os.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad det er der sker, som din mor bliver sur over. Men hun må ikke true dig med at slå, eller true dig med at sende dig væk.
Det er ikke særlig godt, for nogen børn, at føle sig overset og skældt ud hver dag.
Jeg kan godt forstå, at du bliver trist over det og får triste tanker.
Jeg kan også godt forstå, at du ikke vil sendes op til din far, når du ikke har set ham i 6 år. Det lyder som om din mor, har brug for hjælp til at tale ordentligt til dig og løse de problemer der er, på en god måde.
Har du en voksen, du er tryg ved og stoler på? Måske en lærer på din skole, som du kan fortælle, hvordan det er hjemme hos dig? Den voksne skal nemlig hjælpe dig med, at du får det godt igen. Det kan være ved at tale med din mor eller få hjælp til jer fra kommunen. Hjælpen kan fx være rådgivning til din mor, og måske også noget familierådgivning. Det kan også være andre måder, som kommunen kan hjælpe jer.
Det er nemlig de voksnes ansvar, at børn har det godt hjemme. At de kan føle sig trygge, blive set og holdt af.
Måske kan du foreslå din mor, at hun kan ringe til forældre-telefonen hos os. Vi kan hjælpe hende, så hun taler ordentligt til dig og får løst de problemer der er, på en god måde:  https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/foraeldretelefonen/
Du kan også kontakte vores bisiddere, som kan hjælpe dig . Det kan være med at få hjælp fra kommunen eller hvis du skal til møder på kommunen. Du kan læse mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/
Du er også velkommen til at ringe eller smse på BørneTelefonen 116 111, så kan du fortælle mere om, hvad det er, der sker hjemme hos dig. Vi kan rådgive dig mere om, hvad du kan gøre for at få det bedre hjemme.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen