Brev
Min mor
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 15 år, som har en mor der tror hun kan kontrollere alle og vil vide hvad alle fortager sig.
Hun tager fx en gang imellem min telefon og kigger den igennem både på facebook, Snapchat og insta.
Hun sætter også meget store forventninger til mine karakter og hvis jeg kommer hjem med fx et 02 så kan hun godt finde på at blive mega sur på mig og sige at det simpelthen ikke er godt nok og at jeg skal til at tage mig sammen fordi jeg skal til eksamen om nogle måneder, selvom jeg gør mit beste.
Ved ikke hvad jeg skal gøre.
Med venlig hilsen den 15 årig pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Jeg skal forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Du skriver, at din mor kontrollerer dig meget og har høje forventninger til dig, og bliver sur hvis du fx får et 02, selvom du gør dit bedste.
Nogle gange når forældre kontrollerer deres børn, så er det fordi, at de gerne vil beskytte barnet mest muligt. Din mor har sandsynligvis de bedste intentioner, men du har også ret til et privatliv. I Børnekonventionen artikel 16 står der: “Du har ret til privatliv. For eksempel må andre ikke læse dine sms’er, beskeder, emails osv.” Det kan du også finde på vores hjemmeside: Rettigheder sociale medier
Det er vigtigt at din mor, i takt med at du bliver ældre, har mere og mere tillid til dig. Det er vigtigt for, at du kan bliver mere og mere selvstændig. Det er vigtigt, at din mor giver dig lov til at leve dit eget liv.
Jeg synes, at du skal tale med din mor om, hvad det gør ved dig når hun tager din telefon og kigger din Facebook, Snapchat og Instagram igennem. Det ville også være godt, hvis du kunne tale med hende om, hvordan det går i skolen og, at du prøver at gøre det så godt du kan, og at du bliver ked af det når hun bliver megasur. Måske kunne du vise hende dette brev. Det kan måske være en støtte til dig.
Hvis din mor, synes at det er svært, hvordan hun sætter de rette grænser og giver dig mere frihed, så kan hun måske have glæde af at tale med en rådgiver på ForældreTelefonen. Du kan se, hvordan hun kan kontakte os her: ForældreTelefonen
Du er også meget velkommen til at kontakte os igen på BørneTelefonen på 116 111 eller på chatten eller sms. Jeg håber, at du kunne bruge mine råd og jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen