Brev
Min mor
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 17 år, som føler sig “svigtet” af sin mor.
Jeg har 3 søskende som jeg alle elsker højt.
Mine forældre gik for 1 års tid siden fra hinanden, og jeg har ikke nogen kontakt med min far lige pt.
Jeg har derfor kun min mor at betro mig til og derfor elsker jeg hende helt ubeskriveligt.
Har nemlig den følelsle af, at hun er den eneste som jeg gerne vil gøre stolt, og derfor flygter jeg altid fra vores små begyndende skænderier, fordi jeg ikke kan holde ud og være uvenner.
Min mor har ikke en stor kontakt med veninder, men hun har nu gennem sin sport fundet en mand som hun har utrolig meget kontakt med. Han er super flink og besøger os næsten hver dag. Udover det snakker hun også ofte i telefon med ham.
Jeg tænker ofte på at min mor selvfølgelig har behov for at snakke med andre voksne mennesker, da hun jo oftest kun er sammen med os børn.
Men på det sidste har jeg haft en følelse af at hendes “ven” overtager den tætte plads og den kærlighed som jeg engang fik.
Selvfølgelig får jeg kærlighed, og jeg ved min mor elsker mig helt ubeskriveligt. Men jeg savner hende så utrolig meget at det gør dybt ondt.
Jeg tænker også at jeg selvfølgelig skal være glad på hendes vegne over at hun har fundet en som kan gøre hende glad, og det er jeg også.
Men på det sidste har jeg haft en følelse af at det for meget, og jeg savner hende helt vildt. Har nu også opdaget at de skriver sammen som om de var kærester, og jeg bliver simpelthen så ked af det. Måske en smule jaloux.
Jeg prøver hele tiden at tænke positivt, men det svært når jeg bare så gerne vil have min mor tilbage.
Jeg skriver til jer fordi jeg simpelthen ikke tør snakke med nogle om hvordan jeg har det med det hele, da jeg jo måske er den eneste som har det sådan.
Jeg vil jo heller ikke have min mor misforstår mig og bliver irriteret over at jeg har det sådan… derfor er muligheden at snakke med hende desværre ikke noget jeg føler jeg kan..
Jeg håber i måske kan hjælpe mig og fortælle mig hvad jeg bør gøre og om det okay at have de følelser jeg har.
Kærlig hilsen S.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige pige.
Tusind tak for dit brev. Du beskriver rigtig flot, hvad det er for nogle tanker og følelser du går rundt med, og når jeg læser dit brev fornemmer jeg, at du er en pige som tænker rigtig meget over tingene, og som gør meget for, at dem omkring dig har det godt.
Der er mange børn, som kan komme i tvivl om, om deres følelser er “forkerte”, hvis de ligesom dig, føler sig jaloux over, at deres forældre pludselig er travlt optaget af noget andet f.eks. en ny ven. Det er helt normalt at have de tanker som du har, og slet ikke forkert. Tværtimod er det rigtig godt, at du tør og kan sætte ord på dine tanker og følelser omkring det, for det kan nemlig gøre det lettere for dig at arbejde med det.
Det jeg især lægger mærke til når jeg læser dit brev, er alle de positive ting du nævner, nemlig at du elsker dine 3 søskende meget højt, at du synes godt om din mors ven, at du tænker på din mors behov og ønsker hende det bedste. Alle de gode og positive ting skal du forsøge holde fast i, men du skal også lade dig selv føle de andre ting som savn og jalousi, så du kan være ærlig overfor dig selv, og på den måde arbejde aktivt med det.
I dit brev skriver du, at du ved, at din mor elsker dig helt ubeskriveligt højt, men at du samtidig ikke føler det er en mulighed for dig, at tale med hende om det her, da du er bange for at hun misforstår dig bliver irriteret over dine følelser. Det er helt naturligt og forståeligt at have sådanne bekymringer, men når jeg læser dit brev synes jeg det fremstår meget tydeligt, at du kun ønsker din mor det bedste, og det tænker jeg, at din mor måske også fornemmer. Det at man ønsker at bibeholde et tæt og nært forhold til sin mor er bestemt ikke noget negativt, og jeg tror i bund og grund kun at din mor ville blive glad for at høre det.
Selvom du skriver i dit brev, at du ikke tør snakke med nogle om, hvordan du har det, vil det alligevel være mit råd til dig. Det er nemlig helt normalt at føle som du føler, og du er bestemt ikke den eneste der går rundt med sådanne følelser overhovedet. Mon nogle af dine søskende har det ligesom dig, men heller ikke tør sige det til nogle? Hvis ja, så kunne I måske hjælpe hinanden? Måske du har en rigtig god veninde, som selv har oplevet noget lignende? Eller måske en moster, mormor eller andet ville kunne forstå dig og hjælpe dig? Hvis du synes det er svært at skulle fortælle alt det du har skrevet i dit brev til enten din mor, veninde, søskende eller andre, så kunne du måske vise dem dit brev? Brevet er nemlig så utrolig velformuleret, at det er svært at misforstå dig, og du får du nemlig også nævnt alle de positive ting ved hele situationen, så man stadig fornemmer at du egentlig er glad på din mors vegne, men at du bare savner hende så meget.
Dit brev er et tydeligt bevis på, at du er en rigtig sej pige, og jeg tror på, at du sagtens kan få talt med nogle, også din mor, om det her, uden at blive misforstået.
Kærligst BørneTelefonen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.