Brev
Min mor
Hej.
Jeg er en dreng på 16 år der ligesom så mange andre bor sammen med deres forældre. Jeg er bare bange for at mit forhold til mine forældre – især min mor – er anderledes end andres.. På den dårlige måde.
Vi diskuterer tit, og kommer ret ofte op at skændes om nogle ret latterlige ting, som nok mest af alt bunder i at jeg gerne vil have mere frihed, og ret til at bestemme over mig selv. Jeg ved godt jeg ikke er voksen endnu, at der stadig er ting min mor ved bedre end jeg gør. Men det er bare kommet til et punkt nu, hvor jeg har fået nok.
I går aftes var det nok noget af det værste, som nok også er det der gør at jeg skriver det her.
Jeg vil ikke sige det endte i slagsmål, men jeg stod da og råbte hende ret højt lige ind i ansigtet. Det kom af noget så åndsvagt som at hun siger; at jeg nok burde til at gå i seng, og jeg skynder mig at sige “jaja”, for jeg kender godt den lange smøre af småting hun også tror hun behøver at fortælle mig… Som at børste tænder og skifte elastikker på min bøjle osv.
For mig føltes det som om at hun stadig tror jeg er et lille barn, og bare ikke ville acceptere at jeg “snart” er voksen.
Når man kan blive så vrede på hinanden over så små ting, så ved jeg ikke hvor langt det her kan ende ud, og er bange for at det kommer til at påvirke vores forhold i fremtiden.
Drømmescenariet for mig ville nok være, bare at kunne flytte væk.
Jeg går ikke i skole, men arbejder, så økonomi ville ikke blive et problem.
Jeg har snakket om det flere gange, men overbeskyttende som min mor nu er, går hun fuldstændig amok.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16
Tak for dit brev. Det er aldrig rart, når man skændes meget med dem, man har allermest nær – som fx forældrene. Det kan påvirke ens humør og ens tanker et stykke tid bagefter. Og nogle kan blive bekymrede for, om skænderiet kan påvirke forholdet på længere sigt. Ingen trives med mange skænderier, og derfor vil jeg rigtig gerne forsøge at give dig nogle idéer til, hvordan du måske kan få det bedre med din mor.
Det er en naturlig del af at blive voksen, at man får behov for at sige fra overfor ens forældre. Selvom man stadig bor hjemme, er man jo godt på vej til at blive voksen. Og derfor kan jeg godt forstå, at du ikke bryder dig om, at hun nogle gange måske glemmer, at du snart er voksen.
Jeg kan forestille mig, at din mor måske synes, at når du bor hjemme, skal du følge de regler om sengetid osv., som gælder derhjemme. Og det har hun jo egentlig ret i. Så selv om du måske ikke om aftenen føler, at du er træt og snart skal i seng, kan det være, at din mor måske oplever, at du har svært ved at komme op om morgenen, når du skal på arbejde. For når man er ung, har man nemlig et rimelig stort behov for at sove. Så selvom det irriterer dig, kan det måske godt være, at din mor siger de her ting i et forsøg på at hjælpe dig?
Du skriver i brevet, at du ville ønske, at du kunne hjemmefra. Og jeg kan godt følge dig, for nogle gange er det godt at få nogle ting lidt på afstand. Normalt er det noget, dine forældre bestemmer. Og noget som I sammen kan tale om. Hvis din mor er lidt overbeskyttende, tænker jeg, at hun måske er bange for, om du kan klare dig selv. Måske kunne du prøve at spørge hende, hvad hun er nervøs for, ved at du flytter hjemmefra? Og måske kunne I sammen lave en plan, hvor du fx i tre måneder kunne vise din mor, at du på egen hånd er i stand til at passe sengetiderne, skifte elastikkerne på bøjlen, lave mad, rydde op og de ting, der følger med at flytte hjemmefra osv. På den måde kunne du stille og rolig vise din mor, at du faktisk godt kan tage vare på dig selv. Og samtidig får du tre måneder, hvor hun ikke skal minde dig om ting, du godt selv kan huske. Ville det være en måde for jer?
Økonomisk kan det også være dyrt at flytte hjemmefra. Måske kunne du lave et budget, der viser dine indtægter og udgifter? Og budgettet kunne du måske vise til dine forældre? På den måde viser du dem, at du også har styr på økonomien – og giver dem samtidig mulighed for at gøre opmærksom på, hvis du har glemt nogle ting (licens, forsikringer osv.).- i banken kan man ofte få et skema, som hjælper med at skabe overblik i budgettet.
Ofte kan det også være godt at få det snakket ordentligt igennem, hvis der er nogen, man har mange skænderier med. Der er ingen der kan lide at skændes. Og derfor tænker jeg, at din mor også gerne ville slippe for skænderierne. Måske kunne du en dag foreslå hende og måske din far, at I satte jer ned og snakkede om, hvordan I kunne have en hverdag med færre skænderier? Måske er du lidt nervøs for, hvordan din mor ville reagere? Så kunne du måske starte med at foreslå det til din far? Og han kunne så måske foreslå det til din mor – eller hjælpe dig og din mor med at få snakket om det på en ordentlig måde? Målet med snakken er noget, der skal gøre det bedre derhjemme. Giv hinanden taletid fx 2-5 minutter, hvor andre ikke må afbryde, ryste på hovedet eller på anden måde give negativt udtryk for holdninger. Og når det bliver ens tur, så taler man om de ting, man selv synes er vigtige - og derfor hakker man eikke ned på det, den anden lige har givet udtryk for. Men respektere at man ikke behøver at være 100% enige om alt. Og I kan skrive de ting ned, som I synes er vigtige at snakke om og finde fælles løsninger og aftaler på. Og finde ud af, hvordan det lader sig gøre og hvis ikke det lykkes, hvordan kan man så komme tilbage på sporet uden at skændes - men snakke om det.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine idéer. Og at du måske endda har fået lyst til at afprøve en eller flere af dem. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe. Jeg ønsker dig og dine forældre alt det bedste fremover.
Kærlig hilsen BørneTelefonen