Min mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S. på 14 år.

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det er rigtigt godt du skriver herind til og fortæller om de episoder I derhjemme, har været udsat for. Jeg kan godt forstå dig, når du bliver meget ked af det, oven på sådan et skænderi med din mor. Desværre er det ikke muligt at tage de sårende ord, som din mor og du fik sagt til hinanden tilbage igen. Selv om du skriver, at du gik ind til din mor for at tale med hende, tænker jeg på, om I sammen kunne tale om det igen. Det kan måske lyde som en svær samtale, men jeg spekulerer på, om det kunne gavne jeres forhold, at I fik sat ord på hvilke følelser i hver i sær har?

Måske bliver din mor usikker på, hvordan dine følelser er, for hende i forhold til din venindens familie. Når din veninde kan bruge så mange penge på en almindelig eftermiddag, er de måske mere velhavende end andre familier er?Måske tænker din mor på, om du ville ønske, at I derhjemme have andre økonomiske muligheder, i samme retning som din venindes familie har? Jeg kender ikke din mor, men hvad tænker du i forhold til, om hun kan tænke noget i den retning?

Det retfærdiggør ikke på nogen måde, at din mor taler sådan til dig, og slet ikke at hun truer dig. Kunne du måske tale med hende, om hvordan du havde det efter jeres skænderi. Jeg tænker ikke, at en løsning ville være, at I tænker meget over hvis skyld det er. Jeg tænker mere, at det kunne være godt for jer, at få talt om hvordan I begge har det, og hvordan I fremad rettet gerne vil have det sammen. Kunne du måske skrive et brev til din mor, hvor du fortæller om, hvordan du oplever det derhjemme - hvad tænker du om sådan en idé?

Når jeg læser om alt det du gør og alle de tanker du har, virker du på mig som en ansvarsbevist, pligtopfyldende og moden pige, der måske også engang i mellem føler sig sårbar.  Med den alder du har nu, kan du måske opleve, at tænke rigtigt meget over tingene. Jeg tænker derfor på, at det kunne være godt for dig at få talt med en voksen om, hvordan du har det med din mors og dine skænderier. Du skriver ikke noget om, hvordan du har det med din far, men i dit brev omtaler du din farmor. Kunne det være en mulighed for dig, at tale med enten din far eller den farmor om hvordan du har det?

Jeg bliver bekymret for dig i forhold til, når du skriver at din mor truer dig.  Jeg vil gerne fortælle dig, at det i Danmark ikke er lovligt at slå børn, det er forbudt uanset hvad børnene har sagt eller gjort. Hvis du tænker, at du har brug for hjælp eller støtte fra Børns Vilkår,  tænker jeg, at det er en god idé for dig at kontakte Børns Vilkår.

Du kan også kontakte Børns Vilkår hvis du gerne vil vende dine oplevelser med en af rådgiverne, du kan ringe til Børns Vilkår på 116 111. Du er helt anonym når du ringer til Børnetelefonen, eller du kan skrive på Chatten, som du logger på inde på Børns Vilkårs hjemmeside.

Mange Kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.