Brev
Min mor :(
Min mor har en sygdom, der hedder kronisk stress. I mit liv er der mange ting, for eksempel vil min mor ikke snakke med min oldemor og oldefar…
Mine forældre er lykkeligt skilt og min mor har haft en masse problemer med hendes forhold med min papfar. Jeg har tit hørt hende sidde på køkkenbordet, efter jeg er kommet i seng, så sidder hun og græder..
Og når min mor har haft problemer har jeg jo spurgt så meget at hun sagde det. Og nu ved jeg så meget. Nu forstår jeg ikke hvorfor jeg ville vide det. Jeg græder tit og er næsten altid småtrist. Hvad skal jeg gøre???
Hilsen en forvirret pige…
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, der føler dig forvirret
Det er godt, at du skriver brev til BørneBrevkassen og fortæller om din forvirring, for når man er forvirret, kan det tit hjælpe at begynde at tale eller skrive om det.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du har fået så meget at vide om din mors problemer, at du ikke helt kan rumme det. Og det er der ikke noget at sige til. Jeg kan godt forstå, at du gerne ville vide, hvorfor din mor har det dårligt, for ikke at vide det, kan også føles usikkert og forvirrende.
Nu er du altså i den situation, at du på en måde ved for meget, så du bliver forvirret.
Jeg tror, at du har brug for, at få fortalt lidt mere om de ting, du går og tumler med. Kunne du tænke dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke lidt med en rådgiver om det?
Eller kender du en person, f.eks. fra din familie, din klasselærer eller en pædagog, du kunne snakke lidt med? Måske har du og din mor brug for at en person uden for jeres familie taler med jer begge to om, hvordan I kan få noget hjælp til at få det bedre. Jeg gætter på, at du ville kunne slappe mere af og tænke mindre over de svære ting, hvis du vidste at din mor fik hjælp til at håndtere sin stress...
Når det er godt at få snakket med en voksen om de ting, der forvirrer, er det fordi, at det tit bliver lidt nemmere at få orden på sine tanker og følelser. Sker det, tror jeg, du bliver mindre forvirret.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.