Min mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13.

Tak for dit brev. Jeg er meget imponeret over din selvindsigt og din styrke. Du har meget stor forståelse for, hvordan du og din mors forhold påvirker din sygdom negativt. Og du formår at bede om hjælp. Jeg tænker, at det nok kræver meget mod, at bede om hjælp, når man oplever, at den hjælp man får ikke er nok. Du er sej! Det er en rigtig god evne at kunne mærke efter og udtrykke, hvad man har brug for. Bliv ved med det!

Det lyder som et svært forløb, du har været igennem med din mor. Og det lyder som om, at du og din mor er kommet ind i en uheldig dynamik. Der virker til, at jeres forhold nu er gået helt i hårdknude, siden du ikke ønsker kontakt. For at svare på dit spørgsmål, kan jeg fortælle dig, at man skal være 18 år og altså myndig, før man selv kan bestemme, om man vil se sine forældre eller ej.

Det betyder ikke, at du nødvendigvis skal blive ved med at se din mor så tit og på samme måde som hidtil. Personalet på behandlingsstedet kan vælge at ændre rammerne, hvis de vurderer, at det er bedst i forhold til din sygdom. Derfor er det vigtigt, at du får talt med dem igen. Og at du uanset hvad får hjælp til at håndtere den måde, din mors og dit forhold påvirker dig.

Det er forståeligt, at du føler din tillid brudt, når din mor taler om din sygdom og ikke respekterer dit behov for at holde det mellem jer. For at du kan få det bedre, tænker jeg, at det er vigtigt at personalet får en forståelse for, hvordan dit forhold til din mor påvirker dig. Jeg tænker derfor, at det at tale med nogen om det igen, er vejen frem. Her er det vigtigt du får fortalt alt det, du tænker på og ikke udlader noget, som f.eks. dine selvmordstanker. Hvis det er svært at få fortalt, kan du måske vise dit brev hertil, hvor du så godt forklarer, hvordan du har det.

Som du helt sikkert godt ved, så er cutting er ikke en løsning. Det får ikke dine følelser eller indre smerte til at forsvinde. Så selvom man godt kan føle en kort lindring i øjeblikket, man cutter - så fører selvskade altid til flere problemer og svære følelser. Hvad jeg i stedet tænker kunne hjælpe dig er, at tale med en fra personalet, som du stoler på.

Jeg kan godt høre, at forholdet til din mor er meget svært lige nu. Alligevel kunne jeg forestille mig, at der bag al frustrationen, vreden og konflikterne er kærlighed fra jer begge. Derfor kunne du tænke over, hvad du kunne have brug for fra din mor. Hvad savner du, hun gør for dig? Hvordan kunne hun bedst støtte dig? Og er der noget hun gør nu, som du sætter pris på – også selvom det blot er en lille ting. Måske kan du endda mærke, at der bag hendes fokus på at tingene skal være på hendes måde, er en omsorg og et stort ønske om, at du skal få det bedre?

Mon det ikke kunne være en god idé at tage en samtale med din mor, hvor din kontaktperson / den du stoler på var med? Nogen gange kan en tredje person nemlig hjælpe med til at løsne op for de problemer, der er svære at løse selv. Én af de ting, som jeg tror er vigtigt, at du får fortalt er; at det betyder meget for dig, at din mor indimellem erkender, at hendes vej ikke altid er den rigtige for dig. Du kunne også overveje at vise din mor dit brev – og måske mit svar. Det tror jeg, hun vil tænke meget over.

Jeg håber, at du kan få hjælp til at få talt med din mor. Og fremover vil opleve, at hun lytter til dig og også engang imellem imødekommer din måde at se tingene på. Du er i en alder, hvor du langsomt skal til at frigøre dig fra dine forældre. I den proces, er det vigtigt, at de giver dig plads til at danne egne meninger. Jeg ønsker dig al held og lykke.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.