Brev
Min mor
Hej.
Jeg er i tvivl om det min mor gør imod mig er normalt. Jeg ved godt at alle skændes med deres forældre engang imellem. Men jeg føler bare at mig og min mors skænderier er VIRKELIG slemme.
Hun bliver altid sur på mig over ingenting, også selvom jeg bare sidder på mit værelse. Så kommer hun lige pludselig brasende ind ad døren, og begynder at råbe og skrige af mig. Det hader jeg, da hun altid tager fat i mig, og skriger direkte ind i mit øre. Hun kaster også ofte ting efter mig, og skubber til mig. Jeg kan heller ikke snakke med hende om noget. Hvis jeg siger at der er sket noget i skolen, så finder hun altid en måde at blive sur på mig.
Jeg er begyndt at lægge mærke til mine veninder og deres mødres forhold. Det virker så perfekt. De snakker om alt, og siger at de elsker hinanden. Deres mødre siger også altid, at de ser mega smukke ud.
Men jeg tør ikke spørge mine veninder, om deres mødre nogensinde gør de ting, som min mor gør.
Jeg håber virkelig at jeg har skrevet så I forstår hvad jeg mener:)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret. Dit svar kommer her:
Hej pige
Hvor er det godt du skriver her inde hvor er det modigt. Jeg kan godt forstå du føler dig utilpas i forhold til din mor når hun opfører sig sådan.
Du skriver at du ikke tør snakke med dine veninder om hvordan deres forhold er til deres mødre. Men at du stadig føler at deres forhold er anderledes end dit.
Det er en rigtig god observation for det din mor gør er faktisk ikke i orden. Som din forælder er det hendes ansvar at sørge for du har det godt.
jeg kan ikke læse ud fra dit brev hvor længe din mors opførsel har stået på. Men uanset hvad så gennemgå i en svær tid og det er vigtig du ved at du/i har ret til at få hjælp, så i kan få det godt hjemme hos jer.
Det at din mor råber og kaster ting efter dig er slet ikke i orden og jeg kan godt forstå hvis det gør dig bange for at snakke om hvad der sker.
Men det er vigtigt at du spørger om hjælp lige som du gør nu. Du kan måske starte med en lære på din skole du stoler på, han/hun har pligt til at hjælpe dig. (det har alle voksne faktisk i Danmark)
Hvis du ikke ved hvordan du skal starte med at fortælle om din oplevelser kan du jo vise din lærer dette brev.
Når du læser dette kan det være du tænker; hvordan kan min lære hjælp med noget der sker hjemme hos mig?
Din lærer kan måske hjælpe dig med at tale med din mor, så du får sagt de ting til hende, du har brug for at sige. Måske kunne i tre holde et lille møde sammen? Så kunne I også tale om, at du har brug for at kunne fortælle, når der sker noget i skolen – uden at du får skæld ud.
Din lærer kan også tage kontakt til din kommune og de kan så hjælpe.
Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.
Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.
Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at dine forældre vil blive meget sure. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig på. Så der ikke sker dig noget.
Hvis du ender med at skulle snakke med komunen kan du få en bisidder det kan du læse mere om her
Du får også lige et link til en hjemmside der også kan give dig råd her
Jeg ved godt det kan virke ret hårdt nu men gør brug af den styrke du har udvist og bed om hjælp du er ikke alene
Jeg håber du kan bruge svaret. Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kram fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.