min mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 11 år,

Mange tak for dit gode og velformulerede brev.

Jeg kan godt forstå du synes det er svært, at din mor bliver ved med at ryge. Jeg ved fra andre børn og unge, at de bliver bange og kede af det, når deres forældre ryger.

De er bange for at forældrene bliver alvorligt syge, og for at de selv kan blive syge af passiv rygning. De er kede af at forældrene ikke vil stoppe, og føler at forældrene sætter rygningen højere end deres børn, og kede af lugten og røgen der følger med rygningen.

Er de nogen af de samme ting du tænker på? Og mon ved din mor det?

Jeg kan også godt forstå, at du bliver ked af det, når hun svigter dig, og ikke holder jeres aftale om ikke at ryge efter Zumba. Men ryger i smug. Det er svært og gør ondt, når man ikke kan stole på dem man elsker.

Du har endda prøvet at holde op med at elske hende, for at det ikke skulle gøre så ondt. Det må have været meget hårdt for dig, i den periode hvor du prøvede at løse problemet på den måde. Heldigvis opdagede du, at det ikke var en god eller mulig løsning.

Men jeg kan godt forstå, du blev så desperat, at du var parat til at prøve,hvad som helst for at løse problemet. For det er tydeligt at det er et alvorligt problem, og at du har brug for at din mor tager det alvorligt.

Et råd der ikke virkede: Du har talt med os på BørneTelefonen, og fået råd der handler om at tale med din mor om det. Eller at skrive det til hende? Men det er ikke et råd du rigtig har kunnet bruge.

Godt du fortalte det, for det var nemlig også det jeg ville have foreslået. Men jeg kender jo heller ikke din mor, eller jeres forhold. Og måske er det bare ikke noget, der vil fungere godt for jer?

Det er rigtig stærkt, at du bliver ved med at bede om hjælp, når den hjælp du indtil nu har fået, ikke har været den rigtige. Og det er godt du holder fast i, at du skal have hjælp, og at det skal være en, der passer til dig og situationen.

Her er nogle tanker, der måske kan hjælpe dig lidt på vej til at finde en anden og bedre løsning:

Du og din mor aftalte på et tidspunkt, at hun ikke måtte ryge resten af dagen, efter hun havde været til zumba. Kan du huske hvordan I fik lavet den aftale? Og kunne du blive inspireret af det I gjorde dengang, så din mor igen kan få at vide, hvor svært det stadig er for dig?
Du kan mærke den vulkan, der er ved at eksplodere inde i dig, fordi du har brug for komme til at tale alt det du har inden i. Hvad tror du der skulle til, for at du turde tale med din mor om det? Ville du f.eks. turde vise hende dit brev til os, og vores svar? Så skal du ikke skrive et nyt brev, og du har forklaret det så klart og tydeligt i brevet til os.
Hvad tror du der ville ske, hvis din mor vidste HVOR stort et problem det er at hun ryger? At du er bange for, at hun bliver alvorligt syg? Eller at du selv bliver syg? Og hvorfor det er ekstra svært, at hun bryder jeres aftale og ryger i smug? Hvor bange og ked af det du er? Tror du hun ville forstå, hvor meget du elsker hende og hvor svært det er for dig, at hun bliver ved med at ryge?
Måske kan du få en anden voksen til at hjælpe dig med at fortælle hende det? En som du har tillid til måske en fra jeres familie? Eller sundhedsplejersken på din skole?
Ved du hvad der gør det svært for dig at tale med hende om det? Er det fordi det er svært at tale med hende om, at hun ryger i smug? Fordi du jo så samtidig også siger at hun ikke har holdt jeres aftale? At hun lyver om rygningen? Eller er fordi, alene det, at hun ryger er et svært emne for jer? Eller fordi det plejer at være svært for jer at tale om ting, I ikke er enige om? Eller noget helt andet?

Hvis disse tanker ikke hjælper dig, til at finde på noget du kan gøre, så håber jeg du giver os en chance mere.

Hvis du ringer til os, og oplyser brevets id-nummer, så kan du tale med rådgiveren om, hvordan du kan få hjælp udefra til at gøre din mor opmærksom på det alvorlige problem som hendes rygning er. F.eks. har kommunen en gratis og anonym familierådgivning, og vi kan tilbyde at tale med din mor, hvis hun ringer til ForældreTelefonen på 35555557.
Der er ikke nogen lette løsninger, men ved fælles hjælp er jeg sikker på, vi kan finde noget, der er rigtigt for dig at gøre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.