Brev
Min lillebror er voldelig
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på 18 år, som simpelthen ikke kan se andre måder af gode råd end at komme til jer.
Min bror på blot 14 år, er vokset sig tårnhøj (180), hvilket er en del i forhold til mig og min mor som begge er 165.
Vi tre bor sammen, men jeg er begyndt at føle mig en smule utryk ved min lillebror. Puberteten tager hårdt på ham, og hans humørsvingninger er ikke til at holde ud.
Før i tiden plejede der intet at skulle til før han råbte og skreg grimme ting af både mig og min mor, hvilket var lige til at bære over med. På det seneste er han så begyndt at blive en del fysisk i sin vrede.
For et par uger siden skubbede han min mor ind i væggen midt i et skænderi, men hun har ikke kunne gøre den store modstand da hun ikke er så stor.
Jeg blev selvfølgelig rasende på ham, da jeg fik det fortalt, og siden da har det også “kun” været råben og skrigen han kom med lige indtil igår aftes, da han flippede fuldstændig ud på mig over han ikke måtte kigge med på min tlf. Det endte med jeg blev smadret ind i væggen, slået og sparket og et forstuvet håndled. Jeg prøvede selvfølgelig at gøre modstand og det samme gjorde min mor, men det bliver altså ligepludselig rigtig svært når en høj og halvstærk dreng på 14 kommer med alle sine kræfter og ingen tegn på medfølelse har.
Jeg har været rigtig nede hele dagen, og føler egentlig ikke at jeg kender ham mere. Det hjælper på ingen måde at snakke med ham, da han altid flipper ud når man har prøvet.
Jeg er virkelig tør for ideer og føler næsten jeg er nødt til at give op på ham, det er ikke rart at føle at man ikke kan være alene med sin lillebror, uden a være bange for at tingene kører af sporet.
Så kære brevkassen, håber i har nogle ideer, for jeg er virkelig slidt op og er bange for det ender grimt en dag
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Din lillebror går helt sikkert en svær tid igennem grundet puberteten, men det lyder som om, at der er mere på spil end "bare" det.
Som du siger, så er han fysisk vokset både dig og din mor over hovedet, samtidig med at hans følelser og reaktionsmønster er vokset ham selv over hovedet.
I kan ikke styre ham, fordi han er større og stærkere end jer, og han kan heller ikke selv styre, hvad han gør, når han bliver frustreret.
Det tyder derfor på, at I har brug for, at nogen hjælper jer.
Jeg vil anbefale, at I (eller du) henvender jer (dig) til socialforvaltningen i kommunen og beder om et møde med jeres socialrådgiver, som kan oplyse jer (dig) om jeres muligheder for at få støtte til at takle situationen.
Kommunen har forskellige tilbud til familier, og de kan hjælpe din bror med at håndtere sin vrede og sine frustrationer uden at ty til vold, så han ikke kommer galt afsted, og så han ikke kommer til at gøre andre ondt. Det er gratis at få hjælp fra kommunens familierådgivere, og kommunen har faktisk pligt til at hjælpe i situationer som jeres.
Jeg synes først og fremmest, at du skal tale med din mor om det, men hvis hun af én eller anden grund ikke rigtig får handlet på det, kan du også vælge at betro dig til en anden voksen, som du har tillid til. Det kan være en anden fra familien eller en lærer. Skolen er i hvert fald forpligtet til at hjælpe, når det kommer til vold og utryghed i hjemmet.
Du er også meget velkommen til at ringe til os på 116111, hvis du har brug for at tale med en rådgiver om, hvordan du skal få taget hul på en henvendelse til socialforvaltningen, eller hvordan du får talt med din mor, så I sammen kan få søgt hjælp til at hjælpe din bror og få trygheden i hjemmet tilbage.
De bedste hilsener fra
BørneTelefonen