Brev
Min lillebror er grådig!
Hejsa!
Jeg har brug for lidt hjælp til at håndtere min lillebror. Jeg er selv 13 år og han er 9 (Jeg er en pige). Problemet er at han er ekstremt grådig. Han kigger ligefrem på mad og ser: “Hvilken tallerken er der mest mad på!?” Han skal fx. også altid spørge min mor (mine forældre er ikke skilt, men det er min mor der står for indkøbene og hun har penge, men hun er ikke ligefrem “rig”) om ikke han må få det ene og det andet når vi er ude at handle el. lign.
Jeg synes at han nasser, for han forventer bare at få og få og hvis jeg beder ham om at slappe lidt af, overfuser han mig, råber ad mig, han slår mig måske og sladrer til vores mor om: ” Hun siger hele tiden hvad jeg skal!!!!” Han skal altid prøve grænser af, larmer og opfører sig som en forkælet 9-årig. Han bliver åbenbart drillet i hans klasse Af en eller anden dreng og synes at det er så synd for ham og at vi skal trøste ham osv.
Men jeg har set hvordan han behandler sine klassekammerater og på en måde forstår jeg godt den anden dreng. Jeg har prøvet at snakke med min mor om det, men hun siger bare at hvis jeg passer mit så skal hun nok passe hans. Hvordan kan jeg undgå at blive generet af hans nasseri?
Hilsen storesøsteren
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære storesøster
Tak, for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret… Jeg vil forsøge at skrive lidt om, hvad jeg tænker om din situation, og jeg vil også prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre…
Det lyder som om, du er kørt rigtig sur i det derhjemme, og at du måske føler dig lidt overhørt og misforstået, når du prøver at snakke med din mor om det? Har jeg forstået det rigtigt?
En gang imellem er det bare smadder irriterende at have en lillebror, og det kan være svært at sætte grænser for, hvornår man synes, man har fået ’nok’. Hvad gør du mon, når han overfuser dig? Vender du ryggen til, eller forsøger du at ’skændes tilbage’? Jeg tænker, at du nok har prøvet en masse ting… Måske skal du prøve at ændre strategi. Med det mener jeg, at du måske kan prøve at reagere anderledes, når han plager og nasser på din mor og når han overfuser dig… Så hvis du plejer at råbe tilbage, kunne du måske prøve at ignorere ham, når han ikke taler pænt til dig. Tror du, det ville virke?
Hvordan tror du, det ville være for dig at lade som ingenting, når du føler, han nasser? Ville du kunne leve med det? (Eller ville du have en følelse af at være ved at springe i luften?!)
Jeg tænker, at han måske synes, det er ekstra sjovt at måle, hvor meget der er på tallerkenen, plage om ting, når I handler osv., fordi han har fundet ud af, at du bliver generet af det…
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan og på hvilket tidspunkt, du har forsøgt at tale med din mor om det… Har I mon haft tid til at snakke eller har hun være optaget af noget andet eller måske været på vej ud ad døren…? En gang imellem gælder det om at fange de voksne på tidspunkter, hvor de ikke har 117 andre ting i hovedet, så de har tid til at høre efter, hvad der bliver sagt. Måske kunne du forsøge at spørge hende, om hun har tid til, at I to laver noget hyggeligt sammen en dag, hvor din lillebror ikke er der… Måske synes I begge to, det er hyggeligt at bage eller gå en lang tur? (Nogle gange kan det være nemmere at snakke om svære ting, når man laver noget imens…) Der kunne du måske fortælle hende lidt om, hvor svært du synes det er, når din lillebror overfuser dig og om hun vil hjælpe dig med at håndtere det, når det sker…
Det kan være rigtig svært at være den store, hvis man også gerne vil passes på og ses af sine forældre, og det lyder som om, din bror er den af jer, der er bedst til at tiltrække sig opmærksomhed. Jeg tænker, at der jo skal være plads til jer begge to, så jeg håber, du på en eller anden måde, kan få en god snak med din mor (og far?) om, hvordan du har det…
Jeg håber, du kan bruge mine tanker og forslag, så du kan få hjælp til få ’tæmmet’ ham lillebror…
Hvis du får brug for at snakke (mere) om det, så vil jeg foreslå dig at skrive til BørneChatten eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Begge steder vil rådgiveren have mulighed for at spørge lidt mere ind til dig og dit forhold til din lillebror. På den måde kan I måske sammen finde frem til nogle andre muligheder, der kan gøre det nemmere at være storesøster hjemme hos dig…
Mange hilsner, BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.