Min lillebror er et mareridt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver, for jeg kan høre, at det ikke er rart for dig, at din mor og din lillebror skændes hele tiden. Det kan jeg godt forstå, og jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.

Ud fra det du skriver i dit brev gætter jeg på, at du også bor sammen med din mor og lillebror, og at jeres far bor et andet sted. Er det mon rigtigt forstået?

Du skriver, at din mor har svært ved at håndtere din lillebror, og at din far mener, at det ville være bedst for jer alle sammen, hvis din lillebror flyttede op til ham. Synes du mon også, at det ville være det bedste, eller hvordan ville du have det med det? Du skriver, at din lillebror helst vil blive boende hos din mor, da han har sine venner der. Som jeg forstår det, synes du ikke, at det ville gøre nogen forskel, da han kun snakker med sine venner over Skype, og kun to af dem bor i byen.

Jeg kan godt forstå, at det må være rigtig ubehageligt for dig, at høre på, at din mor og lillebror skændes hele tiden, og at han kalder din mor for grimme ting og truer hende på livet. Jeg tænker på, hvor du mon er, og hvad du gør når de skændes? Går du ind på dit værelse, eller er du sammen med dem? Siger du noget når de skændes, eller holder du dig udenfor? Bliver du ked af det, eller vred på din lillebror? Jeg spørger lidt ind til dig, fordi det kan være meget ubehageligt at være tilskuer til, at andre skændes voldsomt. Derfor kan det også være godt for dig, at du har nogen at tale med- måske en som ikke er blandet så meget ind i det der sker derhjemme. Et pusterum for dig. Hvem mon det kan være for dig?

Når du skriver, at din mor er ved at give op og ikke kan håndtere din lillebror, tænker jeg på, om du snakker med din mor om hvad hun skal gøre ved det, og hvordan du har det med, at de skændes så meget? Det lyder i hvert fald som om, at hun snakker med din far om det, og at han gerne vil hjælpe med at finde en løsning, som måske kunne være, at din lillebror flyttede op til ham. Jeg synes, at det lyder rigtig godt, at dine forældre snakker om, hvad de skal gøre ved det, så I alle sammen har det godt. Jeg tror også, at det er vigtigt for dig, at du har nogle voksne (din mor, far eller andre), som du kan snakke med om hvordan du har det med, at de skændes så meget, for jeg kan høre, at det ikke er rart for dig. Det kan jeg sagtens forstå, at det ikke er. Der er ingen, som kan holde ud at høre på så mange skænderier.

Når din lillebror helst vil blive boende hos din mor, selv om de skændes så meget, tænker jeg på, at det udover, at han ikke har lyst til at flytte væk fra sine venner (selvom han kun snakker med dem over Skype), måske også handler om, at han ikke har lyst til at skifte skole, og skulle falde til i en ny klasse. Jeg ved ikke om, du snakker med din lillebror om de skænderier han har med jeres mor, men jeg tænker, at han sikkert heller ikke har det godt med, at de skændes så meget? Det er ikke rart for nogen at leve på den måde. Så når han ikke vil flytte, har han måske et ønske om, at få det bedre sammen med jeres mor, så han kan blive boende sammen med jer.

Det lyder som om, at det er det, han helst vil. Han har måske heller ikke lyst til at undvære dig, hans storesøster, i sin hverdag? Selv om nogle teenagere skændes rigtig meget med deres forældre, og får sagt nogle rigtig grimme ting, betyder det ikke, at de ikke elsker dem. Din lillebror er i en svær alder, hvor han er ved at blive voksen. For nogle betyder denne alder og udvikling, at de skændes rigtig meget med deres forældre, mens andre kommer igennem det på en mere fredelig måde, som du måske selv gør? Måske fortryder din lillebror det også, når han har kaldt din mor for grimme ting og truet hende.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at I som familie får snakket om de skænderier din mor og lillebror har. Jeg tror det er vigtigt, at du også får sagt til dem, at det ikke er rart for dig at høre på. Måske kunne du tale med din mor om, at I en dag (når de ikke er uvenner), sætter jer ned alle tre og snakker om, hvordan I hver især har det med at de skændes så meget, hvad I gerne ville have var anderledes, og hvad I kan gøre ved det? Det kan være aftaler om de praktiske ting derhjemme, hvem laver mad, vasker tøj, rydder op osv. Men også aftaler om, hvornår I kan lave noget hyggeligt sammen - hvor I er sammen om noget rart. Det kan være spil, at lave mad sammen, tale med hinanden om hvordan dagen er gået, gå en tur - det behøver ikke at koste penge. Men ting som skaber muligheder for, at I også kan hygge sammen. Vil det være noget I kunne tale om sammen?

I kunne måske også invitere jeres far med til ’familiemødet’. Han har måske også nogle idéer til, hvad I kunne gøre. Hvordan tror du, at det ville være?

En tredje mulighed kunne være, at invitere en helt anden med til mødet. Nogle gange, kan mennesker som kommer ’udefra’, se tingene på en anden måde og have nogle idéer til, hvad man kan gøre. Måske har du en moster eller onkel, som du tænker, kunne være god at have med? Eller måske en familie rådgiver fra jeres kommune? På alle kommuner er der mulighed for at få gratis og anonym familie rådgivning. Det er ofte familieterapeuter, som arbejder i kommunens rådgivning, og derfor har de erfaring med hvad  man kan gøre for, at familien fungere godt igen. Jeg ved, at der er mange familier som får god hjælp på den måde. Mon det er en mulighed I har tænkt over? Telfonnummeret til din komunes familierådgivning, kan du finde inde på kommunens hjemmeside, ellers kan man bare ringe til borgerservice, og bede om nummeret.

Jeg håber, at du kan bruge mit råd, og ønsker dig al held og lykke.

De kærligste hilsner

BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.