Min Lillebror

Brevet er anonymiseret af brevkassens redaktion med hensyn til barnets anonymitet

Hej

Mig og min lillebror kan aldrig enes. Vi skændes vær dag og mine forældre bliver mega irriteret.

Jeg irreterede engang ham fordi han også gjorde det ved mig. Men siden jeg har fået min helt egen hund sagde jeg til mig selv at jeg ikke ville drille eller irretere ham mere for så kunne det jo være at han også ville stoppe men det gør han ikke.

Og nogle gange irretere han mig så meget at jeg faktisk selv kommer til at irretere ham. Og hvis jeg foreksempel kommer til at røre ham begynder han at græde og siger til mine forældre at jeg slog ham hvilket jeg aldrig nogensinde kunne finde på.

Og så får jeg skylden for alt muligt og jeg bliver nogle gange rimelig ked af det fordi jeg ikke har gjordt noget. Og jeg kan faktisk gidt lide min lillebror nogle gange og ville bare ønske at vi kunne enes.

Ps jeg er en pige på 11.år og min lillebror er snart 8.år

Vh en pige på 11. År

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tak for dit brev. Du beskriver meget klart, hvad der sker i dit liv for tiden. Det lyder ikke rart at skændes hver dag, og oven i det, også at få skæld ud, for noget, der ikke er din skyld. Det er godt du skriver til os, så du ikke går alene med det.

Tillykke med din helt egen hund, det må gøre dig meget glad.

Heldigvis skriver du, at du faktisk godt kan lide din lillebror, og sådan er det for rigtig mange søskende. Man kan både rigtig godt lide dem, og indimellem virkelig ikke lide dem, fordi man skændes og gør hinanden ked af det.

Når din lillebror kommer og irriterer dig, kan det i virkeligheden være fordi han gerne vil have din opmærksomhed, fordi han også godt kan lide dig, og kan lide at være sammen med dig. Måske synes han at den tid du bruger på din nye hund, er opmærksomhed, der går fra ham? Kan det være tilfældet? Så kan han, uden selv at vide det, blive ekstra irriterende.

Hvad mon der sker, når du får ham til at græde, og får skylden af dine forældre? Kan du mon tale med dine forældre om, at det gør dig rigtig trist, når de giver dig skæld ud, som du ikke synes, du fortjener at få? Eller er der en anden voksen, som du kan fortælle alt det, du så flot beskriver her i brevet? Måske en bedstemor, bedstefar, onkel eller en anden fra familien?

Det er ikke godt at gå med sådan en oplevelse selv. Mange børn, synes at det er træls med søskende de skændes med, og skæld ud de får. Det er min erfaring, at de får det bedre, når de taler med en voksen om det. Har du mod på at prøve det?

Hvis det er svært at få det sagt til dine forældre, kan du måske vise dem det brev du har skrevet til os, og det svar jeg giver dig? Kunne det være en måde at starte snakken på?

Det er flot at du tager initiativ til at du og din bror kan enes bedre. I vil nok aldrig stoppe helt med at skændes, men det kunne nok også være dejligt, hvis det bare ikke var hver dag. Jeg gætter på, at hvis du får talt med en voksen om problemet, så oplever du, at det hjælper.

Jeg håber du kan bruge mit forslag.

De bedste tanker fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.