Brev
Min kæreste hader min mor
Hej med jer.
Jeg er en pige på 21 år som har en kæreste på 24 år. Vi har været kærester i 5 år.
For at sige det ligeud så hader min kæreste min mor og heletaget min familie.
Min mor vil gøre alting som jeg kan besøge hende men kæresten vil ikke have at jeg bruger vores bil da han ved ikke hvad jeg kan finde på. Jeg har aldrig været ham utro eller lignende.
Min mor har ikke kunnet lide min kæreste lige da vi kom sammen da der gik mange rygter om ham, så de skændtes meget i begyndelsen.
Jeg havde planer om at tage til min mor i morgen men nu siger kæresten at hvis jeg tager derhen så vil han slå op og at han vil hade mig og fortælle alle hvordan jeg er (han vil finde på alt muligt at sige).
Jeg har løjet meget for min mor i de seneste 5 år og min mor føler sig så udnyttet af mig, da min kæreste vil gerne have at jeg kontakter hende når vi virkelig har brug for hjælp.
Jeg har fortalt ham 1000000 gange at min mor bliver rigtig vred på både mig og ham, mest fordi hun tror at han siger forskellige ting når jeg fortæller ham at jeg vil gerne besøge hende.
Min kæreste er slet ikke bange for noget som helst overhovedet og jeg er så ked af alting som jeg fortæller min mor. Jeg tør ikke fortælle hende hvordan min kæreste er overfor mig, da hun vil skælde ham ud og så slår han op.
Jeg vil ikke have at det skal være slut mellem os, men hvad i alverden kan jeg gøre for at han forandrer sig?
Han siger at hvis jeg skal besøge nogen så SKAL jeg spørge ham først om jeg må. Jeg Føler at han slet ikke respekterer mig overhovedet.
Hvis han kommer i problemer så er jeg altid der for at hjælpe ham, men når jeg får problemer må jeg selv løse dem.
Nogengange overvejer jeg at slå op, men jeg har slet ikke lyst. Det føles som at mit hjerte ikke vil men at min hjerne vil.
Jeg har ingen råd overhovedet om hvad jeg kan gøre. Får han noget som helst at vide fra hans forældre om hvordan han opfører sig omkring mig så bliver han mega vred.
Jeg håber i kan besvare mit spørgsmål hurtigst muligt.
Pige, 21 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 21 år
Når jeg læser dit brev bliver jeg ret bekymret. Bekymret for, hvordan du har det. Og hvor meget, du har lukket ned for dig selv, ud fra hans behov.
Det lyder som om, at din kæreste bestemmer det meste, hvis ikke alt, hjemme hos jer. Det gør mig ondt at læse, hvordan han ødelægger forholdet mellem dig og din mor, og hvordan han kontrollerer dig – det er i hvert fald sådan, jeg læser det.
Jeg kan godt følge dig i, at du ikke har lyst til at slå op, især når man tænker på, hvor længe I har været kærester. Men det lyder rigtig hårdt at være i et forhold med ham, og han gør det svært at slå op, når truer. Måske du kunne prøve at forestille dig, hvis en veninde kom til dig og fortalte dig det, som du har fortalt mig i dit brev.  Læs dit eget brev, som var det fra din bedste veninde. Hvad ville du mon råde hende til, hvis du ville hende det bedste?
Nogle gange er man så opslugt og involveret i noget, at man ikke kan se, hvordan det virkelig er. i forhold hvor den ene er meget dominerende og kontrollerende, kan man måske slet ikke se, hvad det har gjort ved en. Ofte bliver grænser overskredet over tid, og man kan ikke se, hvor lille en arena, han giver dig lov at være i. I et forhold med gensidig kærlighed bør der være plads til et dig, et mig og et vi, med omsorg og at ville hinanden det bedste. Jeg ved ikke om, I to har talt om de ting i jeres forhold? For på mig lyder dit forhold til din kæreste ret svært, og meget styret efter hans behov…og de trusler han kommer med, er psykisk vold og social kontrol af dig.
Du spørger, hvordan du kan forandre ham. Det er svært at sige, og det er lidt et ærgerligt udgangspunkt for jeres forhold, at han skal forandre sig, for at det kan blive godt. Men det er nødvendigt, hvis du skal have det godt. Og så er spørgsmålet jo, om du skal bruge kræfter på at forandre ham, når det ikke virker som om han selv vil. Viljen til forandring skal komme indefra ham, og hvis han ikke kan se et problem med sin opførsel, så bliver det meget vanskeligt. Hvis han selv godt kunne se, at det han gør er uacceptabelt, og han ville prøve at ændre det, så ville jeg råde jer/ham til at tale med en psykolog eller I skulle starte i par eller familieterapi. Men så skal I alle virkelig gerne ville det. Du ved bedst selv, hvad der kan lade sig gøre.
Det lyder som om, at dit liv styres af vrede og af hans humør generelt. Er det mon rigtigt? Jeg tænker på, om du mon synes, det er holdbart at være sammen med en, der ikke viser dig respekt, og som ikke lader dig se din egen mor eller andre mennesker, når du vil. Hvis I får børn en dag, så kan jeg være bekymret for, at det måske ville være endnu værre med alle konflikterne (ville din mor få lov at se barnet?, måtte du besøge din mor?) Har du mon tænkt over det?
Jeg er ikke ude på at male fanden på væggen, men jeg er bare bekymret for dig og vil dig alt det bedste. Måske ville det være en idé at få hjælp hos din mor, en veninde eller måske hos: https://www.brydtavsheden.dk/til at træffe den beslutning der er bedst for dig lige nu og i fremtiden.
Jeg håber, at mit svar har sat nogle tanker igang hos dig. Jeg har ikke skrevet om, du skal slå op eller ej, for det er i sidste ende din beslutning, men jeg håber, at din situation forandrer sig snart, på den ene eller den anden måde. Så du ikke skal befinde dig i sådan nogle svære konflikter hele tiden.
Hvis du vil tale mere om det eller om noget helt andet, så husk på at du kan ringe eller skrive til os på 116 111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen