Brev
Min forældre
Hej. Jeg vil gerne starte ud med at sige jeg ikke kan lide mine forældre. Det er helt vildt hårde når det kommer til skole gangen! De VIL have at jeg skal kunne finde ud af ALT. Når det ikke er godt nok så siger de “Det må vi altså snakke om” Hele tiden. Og de skælder mig mega ud når jeg er kommet til at snakke for meget i en time.
Min mor har også slået mig massere af gange. Men altså udover dét er de gode nok forældre. Og min mor! Hun vil have mit værelse er fuldstændig rent og at jeg skal lave meget i huset. Min storebror er min eneste støtte og det elsker jeg ham virkelig for. Kan i hjælpe?
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er godt, at du skriver, og fortæller om hvordan du har det. Det lyder til, at du og dine forældre er ret uenige om din skolegang. Jeg kan godt forstå dig, at du bliver træt af dem
Måske er dine forældre bekymrede for dig, men får det sagt på en måde der virker irriterende og voldsom på dig? Det retfærdiggør ikke på nogen måde, at din mor slår dig. Det er slet okay!
Jeg vil gerne meget kraftigt understrege overfor dig, at der i Danmark er en lov der forbyder voksne at slå børn. Uanset hvad børnene har sagt eller gjort, så er det forbudt. Det gælder for alle voksne, også forældre.
Du skriver, at din mor har slået dig masser af gange. Er det måske noget du kan tale med hende eller din far om, at du ikke synes det er rart? Hvordan tror du, de vil reagerer, hvis du fortæller dem, at det ikke er tilladt? Hvis du tror, at det bliver værre, så er det nok bedst, at du får nogen til at hjælpe dig med at tale med dem.
Måske er det noget din storebror også har oplevet? Kunne det være en mulighed for jer, at I sammen taler med jeres forældre om det? Måske er det kun dig, der har haft disse oplevelser. Kunne din storebror alligevel være en støtte for dig, hvis du overvejer at tale med dine forældre om det? Eller er det en voksen, som du kender, som kan hjælpe dig med at få talt med dine forældre?
Måske tænker du, at det ikke er noget du selv har lyst til at tale med dem om. Var det så en mulighed for dig, at fortælle en af dine lærere om, hvad det er du oplever derhjemme. Kunne det være en mulighed, at en af dine lærere hjalp dig med, at tale med dine forældre om din skolegang. Eller kunne der være en anden, måske en træner, pædagog eller en god vens mor eller far? Hvis du synes det er svært, at få spurgt en en voksen, så kan du vise dit brev og svaret her? Så behøver du ikke, at forklare det hele en gang til. Mon, det vil være muligt?
Du kan også ringe til din kommune og tale med din sagsbehandler, alle personer har en sagsbehandler også selv om du ikke tidligere har haft brug for det. Hvis din storebror vil hjælpe med at ringe, så ville det være godt. Sagsbehandler kan hjælpe dig og din familie med hjælp og støtte i forhold til, at din mor slår dig. Det kan fx være familie rådgivning, hvor I alle sammen taler om hvordan det går derhjemme, og får hjælp til at ændre det så det bliver rarere at være i familien. Mon, du og din bror kan ringe til kommunen sammen?
Det er også muligt, at ringe ind til Børns Vilkår på 35 55 55 59 og tale med en bisidder. En bisidder, er en voksen, som hjælper dig, og kender til de muligheder der er for at få hjælp. Fx kan bisidderen ringe til kommunen, gå med til møder på kommunen. En bisidder hjælper indtil det er styr på tingene, og dine rettigheder overholdes.
Du kan læse om bisidderne her: http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/Bornebisidderkorpset.aspx
Det kan nogle gange opleves lidt uoverskueligt, selv at skulle kontakte kommunen. Hos bisidderen kan du få hjælp og vejledning til det, hvad tænker du om det?
Du er også meget velkommen til, at kontakte BørneTelefonen eller sms'epå 116 111, eller logge på chatten. Det kan være, at både du og din storebror sammen kan tale med en rådgiver - det er helt ok med os, at I er sammen, enten på telefonen eller på chatten? Det er gratis og anonymt . Mon, det vil være en god måde, at få talt mere med en voksen? Vi er  i hvert fald klar til at lytte og tale med dig.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.