Brev
Min forældre er overbeskyttende…
Hej brevkasse,
min mor er virkelig overbeskyttede! Og det gør at min papfar også bliver det! (Mine rigtige far har lige så længe jeg kan huske været skilt fra min mor) For et år siden blev min papfar og mor skilt, og nu er de så ved at finde sammen igen.
Jeg går i 8. Nu, og da jeg gik i 5. Klasse holdte en af mine venner fødselsdag, hele klassen var inviteret, men festen sluttede klokken 22:30 og alle de andre måtte godt komme med og blive der til den sluttede, men jeg fik først et nej, men heldigvis blev det så aftalt at jeg godt kunne komme med, men så bare blive hentet klokken 21:30 og det var fint nok! Men stadigvæk mega pinligt!
Og her for nogle dage siden, fik jeg fri en time før normal tid, for min lærer skulle til møde. En af mine veninder der går i klassen var ik kommet i skole den dag, også skrev jeg at klassen og jeg havde fået fri, også svare hun tilbage “fedt så kom hjem til mig” (hun bor meget tæt på skolen) så tog jeg hjem til hende og ventede på at min bff fra en anden klasse skulle få fri, også så min mindste søster mig tag hen på skolen, fra min veninden fra klassen, og mig og min søster har et mega godt forhold, men så fik hun så sagt det til min mor da hun kom hjem, og min mor blev mega sur! Og jeg var kun hos hende pige i ikke engang en time !
Der er sket mange flere ting ! Jeg føler at jeg næsten kan skrive en hel bog om alle de gange hvor min mor er blevet sur over ingen ting !
Jeg har snakket med min bff om det, og hendes mor, og de mener begge at jeg burde skrive til BørneTelefonen, og nu har jeg valgt brevkassen for at andre måske kan læse brevet, måske er der andre der har det som mig… 🙁
– anonym
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil bruge tid med dine venner. Og også gerne selv vil være med til at styre lidt, hvornår du skal det.
Der er mange børn, der oplever, at det er svært at finde balancen mellem hvad man selv vil og hvad ens forældre synes man skal. Jeg tænker på, om du og din mor mon har talt sammen om, hvorfor hun bliver sur i de situationer?
Måske kan du prøve at tale med hende, når hun ikke er sur. Så kan du fortælle hende, hvor ked af det eller frustreret du bliver i de situationer, du nævner. Jeg tænker på, at hun måske lige skal vænne sig til, at du er ved at blive ung. Det vil være godt, hvis I sammen kan finde frem til nogle aftaler om, hvornår du skal give besked om, hvor du er. Så kan I se, hvordan det går og om din mor bliver mere tryg ved det.
Det lyder rart, at du kan snakke med din veninde og hendes mor. Det kan i hvert fald nogle gange være lettere at forklare andre, hvordan man har det, hvis man har sat ord på det før.
Det er dejligt, at du og din søster har et godt forhold. Mon hun også oplever, at din mor bliver sur, og at hun ikke må de ting hun gerne vil? Måske kan I tale sammen alle tre og finde ud af, om I kan gøre noget andet i de situationer, hvor det ender med en konflikt? Du kan eventuelt vise hende brevet og svaret her, hvor du jo forklarer nogle af de situationer som frustrerer dig.
Jeg håber, at du får talt med din mor og at I får en god snak og aftaler. Ellers er du altid velkommen til at ringe eller skrive til  til BørneTelefonen 116111 og få nogle flere råd til, hvordan I kan tage snakken. Din mor kan også ringe til ForældreTelefonen 35555557, hvis hun har brug for at tale om problemet.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen