Brev
min forældre
hej, det er en pige på 15.
min forældre slå mig (de er ALTID SUr på mig altså virkelig). nå en af min søskende laver noget forkert gå det ud over mig. jeg er virkelig træt af det(har faktisk lyst til at dø pga. jeg har fået nok af det). jeg har ikke nogle jeg kan sidde og snakke om det(har prøvet men den person forstået mig ikke) kan nogle hjælpe mig??😖😔
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det lyder til, at du har det rigtig svært derhjemme. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det viser mig, at du gerne vil have hjælp, og det er første skridt på vejen til at få det bedre. Jeg håber, jeg kan komme med nogle råd til, hvad du kan gøre.
Du skriver, at dine forældre slår dig og altid er sure på dig. Det må være rigtig ubehageligt og er heller ikke i orden.
Det er faktisk sådan, at alle børn og unge i Danmark har ret til at føle sig trygge og have det godt derhjemme. Det betyder også, at dine forældre ikke skal behandle dig på den måde. Derfor er det også vigtigt, at du får noget hjælp fra nogle andre voksne.
Du føler, at alt går udover dig, og det påvirker dig så meget, at du har tanker om at dø. Jeg kan godt forstå, at du har fået nok, og at tankerne om selvmord kan fylde.
Alle mennesker har brug for at være trygge og ikke være bange derhjemme. Jeg har snakket med mange børn, der får det på samme måde, når deres forældre eller andre ikke behandler dem omsorgsfuldt og passer på dem.
Du skriver, at du ikke har nogen, du kan snakke med om det. Du har dog prøvet, men der følte du dig ikke forstået. Det er ikke rart, at få den følelse.
Jeg tænker på, om der måske er andre voksne, du kender, som du har tillid til? En mulighed kan være en  lærer, som du er tryg ved. Det er nemlig sådan, at en lærer har pligt til at hjælpe, når hun/han kender til, at der er en ung, der ikke har det godt. Det kan også være, at der er en i din familie eller en vens forældre.
Hvis du synes, det er svært at skulle tage fat i andre voksne og dele dine tanker, kan det nogle gange være nemmere at skrive et brev eller SMS, som forklarer situationen. Og så kan I snakke sammen om det bagefter. Du kan få hjælp til at skrive et brev her: Skriv det til nogen. Du kan også vise dem det brev, du har skrevet herind – og mit svar.
Det er som nævnt vigtigt, at du kan føle dig tryg derhjemme, og derfor tænker jeg også, at det vil være en god idé med noget hjælp udefra. Det kan du få fra kommunen, og de har pligt til at hjælpe dig. Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. Kommunen hjælper hele familien, og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis jeres familie.
Du kan få fat i kommunen ved at ringe til din kommune og bede om at tale med en, der arbejder med børn og unge. Kommunen har også  ‘Anonym rådgivning for unge’. Du kan prøve at finde et telefonnummer på din kommune ved at bruge google eller se nummeret på dit gule sundhedskort. Du kan også ringe herind til BørneTelefonen, så finder vi nummeret til dig.
I den anonyme rådgivning kan du fortælle om din situation uden at nævne, hvem du er. Så kan kommunen fortælle dig om de muligheder, du har for hjælp. Når du er parat, kan du opgive dit navn. Så kan de voksne i kommunen hjælpe dig. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.
Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen, som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen, og som kender dine rettigheder og er på din side. Hvis du tænker, at det kunne være en idé,  så er der mere info om vores bisidder her: Gratis Bisidder fra BørneTelefonen
Jeg håber, du vil bruge noget af det mod, du allerede har vist ved at skrive herind, til at række ud efter hjælp. For du fortjener at få et godt og trygt hjem. Hvis du har brug for mere hjælp, er du altid velkommen til at ringe til os på 116111 eller på sms eller chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen