Min forældre

Hej børnetelefonen

mine forældre er rigtig sure på mig

de råber og skriger af mig

jeg græder tit og er ked af det

min mor bliver rasende hvis jeg spilder nåede

og hun gider ikke snakke til mig og ignorere mig og siger kan du ikke bare være som dine veninder

og bliver sur hvis jeg ikke laver mine lektier

mvh y

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Y,

Jeg kan rigtig godt forstå, at du bliver ked af det, når du føler at dine forældre er sure på dig. Det er flot, at du har skrevet hertil.

Du skriver, at du tit græder. Det er rigtig trist. Og det bekymrer mig. Derfor tænker jeg, at du har brug for at snakke med nogen om, hvordan det er derhjemme.
Jeg tænker også på, om dine forældre mon ved, hvordan du oplever deres humør. Ved de mon, at du går rundt og er ked af det. Måske det kunne være rigtig godt, at få fortalt dem, at de gør dig ked af det.

Jeg ved godt, at det er rigtig svært at sige den slags. Men måske kan du skrive dem et brev eller sms. Her kan du fortælle dem, hvornår det er du bliver ked af det. Måske kan du også skrive, at du har brug for de viser, at de holder af dig, trøster og hjælper dig - også med at lave lektier.

Jeg tænker også, at din lærer eller måske en pædagog, kan være en hjælp for dig. Det er nogle gange lettere at tale med en anden voksen, end sine forældre. Det lyder til, at det kunne være en god hjælp for dig, at din lærer også hjælper med at tale med dine forældre. Det tror jeg vil være en god måde at snakke sammen om, hvordan du har det.

Det er ikke godt, at dine forældre så let bliver sure på dig. Hvis man spilder noget, er det jo et uheld og ikke noget man gør med vilje. Og det er jo lige til at tørre op igen. Det sker jo for os alle, også for din mor og for dine veninder.

Derfor håber jeg virkelig, at du på en måde kan få talt med dem. Det er ikke okay, at du går og er så ked af det. Og nogle gange kan det hjælpe, blot at få talt sammen - på en god måde.

Jeg vil anbefale dig at bruge BørneTelefonen igen, hvis du har brug for det. Ring eller skriv til os på 116111, her kan du få en snak med en af os.

Mange kram fra
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.