min forælder snakker ikke sammen..

Hey min mor og far kan ikke snakke sammen og de er lige blevet skilt for minder en 1 måden siden og min mor har fået en ny kæreste og hun skjuler det for mig, jeg kan ikke snakke med hende om det for så for jeg skilt ud af hende, min far ved det godt men det gør min lillebror ikke, håber i kan hjælpe mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej kære pige, 14 år.

Mange tak for dit brev. Hvor er det bare godt at du nu åbner op for hvordan du har det overfor en voksen. Det kan være svært, når man ikke føler at ens mor lytter. Men jeg vil meget gerne lytte til dig og forsøge at hjælpe dig så godt som muligt.

Jeg kan forstå på dig at dine forældre for nyligt er blevet skilt. Det er meget naturligt at man som barn reagerer på dette. Man skal lige pludselig vænne sig til en helt masse nye ting såsom at man kun skal bo med enten sin mor eller far eller skiftes imellem dem og at ens forældre måske også finder en ny kæreste.

Dine forældre har selv taget det valg at blive skilt. Det kan være en god beslutning, hvis de ikke længere var glade sammen mere. Men med deres valg følger der også et ansvar for at være meget opmærksomme på dig og dine søskende Når man har børn sammen, er man tvunget til at samarbejde og at kommunikere sammen, også selvom man er blevet skilt.

Det er okay at man finder en ny kæreste, når man er blevet skilt. Men det kan være rigtig svært at være barn i og forstå alt det der sker. Måske er der en grund til at din mor skjuler det for dig? Måske er hun ikke sikker på at hun skal være kæreste med ham den nye mand, som hun har mødt? Måske er hun også bange for at du vil blive ked af det? Eller måske at du vil fortælle din far om det og at han så vil blive ked af det?

Uanset hvilken grund der ligger bag, er det stadig vigtigt at din mor er ærlig overfor dig og forklarer dig hvorfor at hun måske har svært ved, at fortælle dig om hendes nye kæreste. Så længe at du og din mor bor under samme tag, kan hun alligevel ikke skjule sin kæreste for dig og så længe har du også ret til at vide, hvad der foregår.

Måske ville det være en god ide, at du skrev et brev til din mor hvori du beskriver du har en fornemmelse af hun har fundet en ny kærestes og det påvirker dig og du har brug for I taler om det. Du kan skrive hvordan at du har det med det hele og bare ønsker at du og hende kan have et godt forhold til hinanden, hvor i er ærlige og kan snakke sammen.

Du kan også vise din mor det brev som du har sendt til os på BørneTelefonen og måske også vores svar til dig.

Hvis du oplever at din mor ikke lytter til dig og læser dit brev er det vigtigt at du snakker med din far omkring det hele. Så må han kontakte din mor og fortælle hvor meget at det fylder for dig og hvor meget det betyder for dig, at din mor er ærlig overfor dig.

Hvis din mor ikke ved hvordan at hun skal snakke med dig om sin nye kæreste og måske også er bange for din reaktion, kan hun altid få gode råd og vejledning på BørneTelefonens ForældreTelefon. Deres telefonnummer er: 35 55 55 57.

Måske kan din far fortælle din mor om dette tilbud og han er også selv velkommen til at benytte sig af ForældreTelefonen.

Der kan opstå så mange svære tanker og følelser i forbindelse med ens forældres skilsmisse. Måske vil man eksempelvis blive ked af det, når ens mor eller far finder sig en ny kæreste, det er helt naturligt.

Alle de tanker og følelser, som der kan opstå er helt okay. Det kan nemlig være svært og tage tid at vænne sig til at ens forældre ikke længere skal være sammen.

Det kan derfor være rart at snakke med en voksen omkring de tanker og følelser som der kan opstå undervejs. Kender du måske hjemmesiden “Mig i Midten?” Her kan du for eksempelvis læse en masse fortællinger fra andre skilsmissebørn og der er også mulighed for gratis og anonymt at snakke med en voksen rådgiver omkring dine tanker og følelser. Du kan læse meget mere og finde kontaktoplysninger ved at klikke her: https://migimidten.dk/.

Til sidst vil jeg ønske dig og din familie alt det bedste fremover.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.