Min far’s kæreste!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære H. på 14 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg tænker, det er rigtig godt, du skriver herind og fortæller om din oplevelse med din fars kæreste. Det lyder til, at du har nogle rigtig søde og betænksomme venner, som du kan betro dig til, det må være dejligt for dig. Deres råd er dog ikke det allerbedste, selv om de sikkert mener det i den bedste mening. Du skriver selv, at oplevelsen, hvor din fars kæreste slog ud efter dig, har lavet dybe spor i dit liv, mon det bare er muligt at glemme det..?

Jeg vil gerne fortælle dig, at i Danmark er det ikke lovligt at slå børn. Du skriver ikke noget om, hvad det er din fars kæreste var vred over, det er også lige meget. Uanset hvad børnene har gjort, må de voksne ikke slå dem. De regler gælder for alle, lige meget om det er forældres kærester, biologiske forældre, naboen eller andre voksne.

Du fortæller i dit brev, at du allerede har talt med din mor om det. Var det en mulighed for dig at tale yderligere med hende om, hvordan du har det?

Jeg ved ikke, hvordan forholdet imellem din mor og far er, men kan det være en mulighed, at din mor og far talte sammen om, hvordan du har det…? Det kan også være, at lige netop din mor og far ikke er dem, der taler bedst sammen, men så er det godt, at din far var der dengang det hele skete.

Måske kan du tale med din far om episoden? Det kan være, han ikke har tænkt mere over det, eller også har skullet bruge tid på at tale med sin kæreste om det. Er det noget, du kan tale med ham om og fortælle ham, at det stadig påvirker dig? Måske kan I sammen tale med hans kæreste om, hvordan du har det.

Det skal i hvert fald ikke være sådan, at du ikke har lyst til at komme hos din far, når hans kæreste er der. Det er de voksnes ansvar at sørge for, at børnene føler sig trygge og godt tilpas derhjemme, og det er slet ikke i orden, at din fars kæreste truer eller slår ud efter dig.

Hvordan mon din far vil reagere på, at du fortæller ham, hvordan du føler det indeni?

Det kan være, han bliver i tvivl om, hvordan han kan hjælpe dig. Måske kan han have gavn af at kontakte Børns Vilkårs ForældreTelefon på 35 55 55 57. Hvis han ringer dertil, kan han helt anonymt tale med en rådgiver om, hvordan han bedst kan støtte og hjælpe dig, kunne det være en mulighed…?

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefon på 116 111, hvis du har brug for at tale med en af rådgiverne derinde.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.