Min far

Min far valgt ikke at have kontakt til mig og mi søster indtil vi er 15. men jeg græder og jeg savner ham.

Så jeg vil gerne vide om jeg skulle sende en sms til ham for jeg ved han elsker mig. Han sagde at at det ville være detb b edste for os vis vi ikke var sammen lige nu

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige pige

Tak for dit brev. Det er virkelig flot at du fortæller, hvad det gør ved dig at vide at du ikke kan kontakte din far. Jeg kan læse at det virkelig påvirker dig og gør dig ked af det, at din far har valgt ikke at kontakte dig og din søster frem til I fylder 15 år. Det lyder også hårdt og svært ikke at kunne kontakte ham, når man savner og elsker ham. Jeg er slet ikke i tvivl om, at din far elsker jer og det er et svært valg han har truffet.

Du skriver ikke noget om din mor eller hvorfor din far har valgt ikke at have kontakt til jer før du og din søster fylder 15 år. Kun at det er det bedste for jer, så jeg ved ikke om det er fx Statsforvaltningen eller din far der har truffet beslutningen om at I ikke skal ses?

Det lyder som om, du har en masse spørgsmål, som du har brug for at få besvaret. En  mulighed kunne være at tale med din søster om hun har det ligesom dig og så sammen tale med jeres mor eller en anden voksen, som I er trygge ved - fortælle dem om jeres tanker og følelser.

Dernæst kunne en mulighed være at skrive et brev/SMS til din far, hvor du fortæller ham, hvad du føler indeni og at du ikke forstår, at I først kan tale sammen, når du bliver 15 år. Jeg kan ikke fortælle dig, at det ændrer noget ved situationen, men måske det kan give dig nogle svar.

Synes du skal vide, at når man er fyldt 10 år, har man det der kaldes initiativret. Det betyder, at du kan bede Statsforvaltningen om at holde et møde med dine forældre, hvis man ikke har det godt med de beslutninger der er truffet, fx ikke at måtte se din far. Statsforvaltningen vil så invitere dine forældre til et møde, hvor de kan tale om din situation - og om dine forældre ville kunne ændre på tingene, således at du kan komme til at trives bedre. Du kan læse mere om initiativret via dette link:

http://www.borntelefonen.dk/Temaer/Skilsmisse/Borns%20rettigheder%20%20skilsmisse.aspx

, og læse hvordan du kan komme i kontakt med Statsforvaltningen.

Jeg håber du får nogle svar, så du ikke skal gå og være ked af det og savne ham. Pas godt på dig selv. Husk du er altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen 116 111 eller skrive igen. På BørneTelefonen kan vi også hjælpe dig med, hvordan du kan bruge din initiativret.

Kærlige hilsner BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.