Brev
Min far var utro
Hej,
Jeg er en dreng på 14 år, som for 2 år siden, opdagede at min far var utro,
jeg så det på nogle mails han havde sendt, jeg var den første der fandt ud af det.
Jeg sagde det til ham, og han indrømmede det overfor min mor, min søster (som på det tidspunkt var 10) blev ikke informeret om det, og ved stadig ikke noget.
Selvom det er mere end 2 år siden, kan jeg ikke få det ud af hovedet, mine forældre er ikke blevet skilt (tror det er fordi de ikke har råd), hvilket gør at jeg tit bliver mindet om det, ikke fordi de nævner det, men fordi jeg som sagt, ikke kan få det ud af hovedet.
jeg har svært ved at sove når jeg tænker på det, og bliver meget deprimeret.
jeg tør ikke snakke med ham om det, men vil stadig gerne finde en måde at komme over det på.
Please hjælp.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 14 år.
Jeg synes det er sejt af dig, at du fik snakket med din far om de mails, du så for 2 år siden.
Du siger, at dine forældre ikke blev skilt, og at du tror, at det er fordi, de ikke har råd. Mon det er noget du har hørt dem snakke om på den måde? Eller er det dig der tænker, at man ikke kan blive sammen, når den ene har været utro?
Jeg kan godt forstå, at du stadig spekulerer meget over det. Der er mange børn, som bekymrer sig om, at deres forældre skal skilles, og hvad der så skal ske for familien.
Jeg tænker at det kan være godt for dig at holde fast i, at dine forældre har valgt at blive sammen. Hvis de ikke stadig var glade for hinanden, ville det være meget svært for dem. Måske har utroskaben ikke betydet, at din mor og far er holdt op med at elske hinanden. Måske har de fået snakket rigtig godt med hinanden om det og har fundet ud af at komme igennem det sammen.
Hvis du rigtig skal have fred, og hvis du skal blive fri for spekulationerne, bliver du nok nødt til at snakke med dem igen. Find ud af med dig selv, om du helst vil snakke med den ene af dem eller med dem begge på en gang. Fortæl hvordan du har det, og at du går og tænker på det. Fortæl også gerne, at du ikke kan sove, og at du bliver deprimeret over det.
Når du skriver, at du ikke tør snakke med din far, er det måske, fordi du er bange for, at han vil sige, at han gerne vil skilles. Jeg kan godt forstå, at du er bange for at få den besked. Men det er værre ikke at vide noget som helst og så gå og forestille sig det værste. Måske siger din far, at du kan slappe helt af, og at din mor og han slet ikke overvejer skilsmisse. Måske bekræfter han dine bange anelser og fortæller dig, at han vil skilles. Men så ved du, hvad du skal bekymre dig for, og du kan tale med både din mor og far om det. At gå i uvished er næsten ikke til at bære.
Du kan også ringe anonymt til Børnetelefonen på 116111 og få en snak med os om, hvordan du kan starte sådan en snak med din mor eller far. Det kan være rart at have forberedt det lidt med en anden voksen.
Jeg er sikker på, at du kan tage sådan en snak med dine forældre - det har du jo gjort før.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen.