Min far tror ikke på mig

Hej BB.

Jeg skriver ind til jer, da jeg længe har haft dette problem og er løbet tør for ideer om hvad jeg skal gøre.

Mit problem er, at jeg er deprimeret, og det faktisk er ved at være ret slemt. Har seriøse selvmordstanker 2-3 gange dagligt, og jeg føler mig bare generalt ret fortabt.

Min far tror dog, at jeg skaber mig når jeg prøver at udtrykke, at jeg faktisk ikke har det særlig godt lige nu.

Han har også sagt til mine søstre, at de ikke skal trøste mig, for det er alligevel bare skuespil det jeg har gang i. Jeg synes bare, at det er så latterligt for han har jo ingen ide om hvad det er han snakker om.

Jeg ved ikke, om det er mig eller ham selv han prøver at benægte det for. Men hvad kan jeg gøre for at overbevise ham?

Jeg føler mest af alt, at det er håbløst, for jeg har enda prøvet at sætte mig ned og snakke med ham om det. Han begyndte bare at grine og sige at det er idiotisk.

Jeg håber at I kan hjælpe mig.

Hilsen M.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M.

Jeg læser mig til, at der for tiden er noget der er svært i dit liv, og du har forsøgt at tale med din far om det. Det er godt, at du rækker hånden ud og beder om hjælp, og ærgerligt, at din far endnu ikke kunne møde dig med den forståelse, som du har brug for fra din far.

Du skriver meget modent, at du ikke ved hvem din far forsøger at benægte sandheden overfor. Jeg ved, at det for nogle forældre kan være meget svært at høre deres børn fortælle om selvmordstanker. Som forsvar forsøger nogle forældre at slå det hen, fordi de håber på at det går over af sig selv. Selvom det måske ikke er din fars hensigt at afvise dig, tænker jeg, at det er meget sårbart at han ikke tager dine tanker seriøst. Selvmordstanker er alvorlige også selvom man måske ikke gør alvor af dem. Tankerne er et udtryk for, at der er noget du ikke har det godt med og som 14-årig har man brug for en voksen der vil lytte, passe på og hjælpe en bedst muligt.

Mon du har mod på at prøve at skrive et brev til din far, om hvordan du har det, det du håber han kan hjælpe dig med og om, at du har brug for ham selvom han ikke helt ved, hvad han skal gøre? Måske vil det være en måde, at han kan forstå det du har brug for på den måde - vil det være en vej ind til ham?

Ellers tænker jeg, at du kan kigge efter en anden voksen, som kan støtte og hjælpe dig – hvem kunne det være? Er der en anden i familien, en lærer eller en helt tredje voksen der vil tage dine tanker og følelser alvorligt og give sig tid at lytte? Eller måske kunne denne person hjælpe dig med at snakke med din far? Foruden at tale med en du kender, kan du også overveje om du kan tale med din læge. Lægen vil kunne hjælpe dig med at vurdere, om du kan have brug for professionelle samtaler eller undersøge hvad der kan gøres for at støtte bedst muligt op om dig. Din far behøver ikke at være med til samtalen, men jeg tænker at det er en god ide at du aftaler med lægen om at han eller hun informerer din far om det I har talt om.

Jeg håber du kan bruge mine tanker og husk at du altid er velkommen på BørneTelefonen på 116111 - vi har åbent 11-23 hele året.

Jeg ønsker dig alt det bedste

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.