Min far slår mig

Hej.

Jeg skriver for en ven.

Han er 17 år og har haft voldelige oplevelser fra sin far.

Hans mor bliver også tit banket, og det er han meget ked af.

Når faren kommer hjem fuld tager han enten søsteren eller broderen, og han vil have det til at stoppe.

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år,

Din ven er godt nok heldig, at han har dig!  Tak for dit seje og omsorgsfulde brev!

Det lyder som om, at din ven har det meget svært derhjemme. Det er slet ikke rimeligt, at han skal bo i et hjem, hvor faren er voldelig. Der er desværre alt for mange børn og unge, der lever med vold i hjemmet i Danmark, og det er ikke i orden.

Din ven har ret til et liv uden vold, og det er ikke hans skyld, at hans far er voldelig – heller ikke hvis han måske nogle gange selv kan føle, at der bliver ’lagt op til det’.

Mon din ven allerede har prøvet at tale med sin mor om det? Hvis han har prøvet at tale med sin mor, og hvis hun ikke er i stand til at gøre noget ved situationen, er det måske tid til, at din ven får snakket med en anden. Måske én uden for familien? En voksen vil nemlig kunne hjælpe din ven med at finde ud af, hvordan hans familie kan få den bedste hjælp.

Hvis din ven ikke har mod på at tale med en voksen alene, kan du måske overveje, om du har lyst til at hjælpe ham med det? Hvis din ven ikke ved, hvem han kan tale med, kan det være, at du kan hjælpe ham med at finde ud af, hvem der alligevel kunne være en god person at åbne op til? Hvis du har et godt forhold til dine forældre, kan det f.eks. være, at de kan hjælpe?

Det kan også være, at din ven har en anden ven, der kan hjælpe ham med at fortælle det til nogen. Det kan være en kæmpe hjælp og lige den støtte, man har brug for, at have en ved sin side, når man skal åbne op om noget, der kan være så svært at tale om.

Det kan også være, at din ven har lyst til at skrive et brev, han kan give til en? Det kan du også prøve at foreslå?

Hvis du synes, det er svært at snakke med din ven om alt det her – og hvis du ikke helt ved, hvordan du skal åbne samtalen, kan du evt. sende ham dit brev og mit svar til ham. Så kan han selv læse lidt om, hvad han kan gøre, så hele hans familie kan få hjælp.

Man kan også læse lidt mere om, hvad man kan gøre på vores hjemmeside lige her: https://bornetelefonen.dk/tema/vold-familien

Du og/eller din ven er også meget velkommen/velkomne til at skrive til os på Chatten eller ringe til os på Telefonen (116 111), hvis I har nogle spørgsmål. Vi vil meget gerne hjælpe jer.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)