Min far opdagede at jeg så porno

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Dreng på 15 år.

Jeg kan godt forstå, at det kan føles akavet, at din far kom ind ad døren. Det var jo slet ikke meningen, at din far skulle se at du sad og så porno. Og nu føler du at det stadig er akavet mellem din far og dig.

Til at starte med vil jeg lige sige: det er jo ikke sikkert at din far er blevet overrasket over, at du så porno. Det er der jo en del unge der gør. Og måske har han endda selv set porno, da han var yngre. Det kan måske også minde din far om, at det vil godt at få snakket lidt mere med dig.

Du skriver, at du er bange for, at han tager en snak med dig. Jeg kan godt forstå, at det kan være pinligt at tale med sine forældre om. Alligevel er det også en mulighed for at få talt lidt om sex og kærlighed. Hvad tror du han vil sige, hvis han vil snakke med dig? Du kender jo din far. Tror du det kunne være nogle spørgsmål, som du måske kunne forberede dig på at svare på? Eller tror du han vil spørge mere ind til din egen erfaring med 'ladies'? Hvad ville du mon så svare? Eller også kunne du jo lade ham tale og du lytter.

Hvis du er bekymret for, at han vil have en snak, kunne det måske være en idé at 'komme ham i forkøbet': Måske kan du tage en snak med ham først. For det kan være rart selv at bestemme, hvornår man vil tale fremfor at blive spurgt. Det kunne være mens I kører i bil sammen, er ude sammen eller måske derhjemme. Du kunne fx sige 'hey far, det var lidt pinligt for mig at du så, at jeg kiggede på 'ladies'. Men ja, det gør jeg jo en gang i mellem.'  Hvordan ville det være at sige/skrive det på den måde? Så har han forhåbentlig ikke så meget andet at sige end 'nåh ja'. Nu skal du høre...

Det kan jo også være at han bare lader den ligge og faktisk slet ikke vil tage en snak om det. Jeg håber, det snart bliver mere afslappet mellem din far og dig.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?