Brev
Min far og mor
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet
Hej
jeg er en pige på 12 min mor og far er ikke sammen mere Dsv
Jeg bor hos min mor og ser min far vær 14 dag
Jeg har aldrig rigtige kunne enes med min mor
Jeg har to halv lillebrodre hos min mor en på 7 og en på snart 6. de for ALT hvad de vil have og de for det nyeste af det nyeste.
Jeg får intet og min mor er altid sur på mig siger jeg skal gøre alt vaske gul og vaske op vaske tøj lægge det sammen osv osv..
Jeg har snakket med hende om det flere gange og hun siger bare få din far til og købe det, eller skrid! eller hvad tror du selv,
Jeg mener bare jeg bliver overset
Jeg har sagt til hende du får jo børne penge af far så kan du da bruge dem på mig men så slår hun mig og siger du skal ikke blande dig i hvad jeg bruger mine børne penge på
Jeg enes rigtige godt med min far og min halvmor meget bedre en min egen mor jeg har min eget værelse og vi hygger os altid meget og jeg bliver ikke overset og de tænker på mig om jeg er sulten hvad jeg vil spise er der noget jeg mangler har du brug for noget har du det god mens min mor bare er komplet ligeglad
jeg vil rigtigt godt flytte hjem til min far, min mor er ligeglad hun siger fint med mig skrid
Så jeg har snakket med min far så han vil rigtig gerne
men det kan jeg bare ikke for når jeg skal i skole at der for langt fordi jeg ikke vil flytte skole og hvis jeg gør er jeg bange for jeg ikke for nogen lige så gode venner der
og keg ved heler ikke hvad jeg skal sige til min far jeg kan da ikke bare sige jeg flytter hjem til dig fordi jeg ikke har det godt med mor
kan man det
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
HÆJP!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Det lyder som om, det er rigtig hårdt at være hjemme hos din mor lige nu. Jeg kan godt forstå, du har mere lyst til at bo hos din far. Det virker som om, at der er lidt mere ro og plads til alle hjemme hos ham i øjeblikket.
Der er mange, hvis forældre er skilt, der prøver at bo hos først den ene forældre og så hos den anden. Det kan nemlig godt tage noget tid at finde ud af, hvor man egentlig trives bedst.
Det er megastærkt af dig, at du både har talt med din mor og far om, hvordan du har det!
Du spørger om man kan flytte hjem til sin far, fordi man ikke har det godt med sin mor. Det kan man godt, hvis ens forældre vil gå med til det. Og du har ret til at sige, hvad du gerne vil. Derfor er det helt OK at sige til din far, at du har brug for at flytte hjem til ham, fordi du faktisk ikke har det godt hjemme hos din mor.
Ens forældre skal nemlig passe på én, så det er vigtigt, at man får sagt, hvordan man har det. Og det lyder som om, du taler godt med din far og har det rigtig godt med ham. Det vil være godt, at du fortæller ham alt det, du har skrevet i brevet til os – også det med, at din mor har slået dig. Det er nemlig slet ikke i orden. Det lyder som om din mor har det svært lige nu, når hun slår dig. Du har ret til at bo i et trygt hjem, hvor du ikke bliver slået.
Måske kunne du vise din far dit brev? For du har skrevet det så godt og tydeligt.
Det kan være rigtig hårdt at flytte, og det kan tage noget tid at falde godt til, når man har skiftet skole, men lærerne på en ny skole vil være med til at skabe en god skolestart for dig – og hvis du fra start får din far til at hjælpe dig med at fortælle en ny skole, at du er bekymret for, om du falder godt til, vil de måske være ekstra opmærksomme på det.
Har du mon talt med din far om, om det overhovedet er muligt at blive på den skole, du går på nu, hvis du flytter hjem til ham? Selvom der er lidt langt, kan det være, at det alligevel kan lade sig gøre? Det kan også være, at det ikke kan hænge sammen, og at du derfor er nødt til at flytte skole. Men det er meningen, at du skal have det godt hele tiden – både når du er i skole, og når du er hjemme. Og hvis du har det dårligt, når du er hjemme hos din mor, kan et skoleskifte godt føles som ’en chance’, men det kan også være det hele værd, fordi målet er, at du netop både skal have det godt derhjemme og i skolen.
Hvis der skulle blive problemer med at få din mor eller far til at lytte til dine ønsker, så har du det, der kaldes initiativret. Det betyder, at du kan sige til Statsforvaltningen (det er dem, der tager sig af skilsmisser), at du vil have et møde med din mor og far. Til det møde skal dine forældre lytte til, hvad du gerne vil.
Du kan også kontakte Børnenes Skilsmissetelefon på 20600550, eller læse mere her: Børnenes Skilsmissetelefon. Det er gratis og anonymt at ringe, og de har åbent mandag til fredag mellem 11 og 16. På Skilsmissetelefonen kender de rigtig meget til børn i skilsmisser og kan hjælpe dig med råd om, hvordan du kommer videre.
Hvis du har brug for at tale mere om det hele, er du også meget velkommen til at ringe eller SMS’e til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Det kan være, du har brug for at snakke med nogen om, hvordan du kan sige det hele til din far eller måske har du brug for at lufte tankerne om et skoleskift.
Det kan være, din mor ikke er så god at bo hos lige nu, men det lyder som om, det kunne blive rigtig godt hos din far. Det er en styrke, at du har skrevet herind, og den kan du bruge til at tage det næste skridt mod at få det godt.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen