Brev
min far og jeg har ikke kontakt mer
hej jeg er en pige på 14 år og mig og min far har ikke kontakt til hinanden mere
det hele startede i febuar hvor jeg skulle på ferie sammen med nogle af mine venner hvor jeg havde snakket med min far og han sagde han ville komme og sige farvel og med nogle penge han havde lovet mig fordi jeg havde gjort rent i et halvt år hjemme ved ham men han dukkede aldrig op min mor og jeg syntes ikke vi skulle ringe til ham for vi havde snakket med ham aftnen før om at han ville komme og han burde selv ku huske det da jeg var kommet frem til bussen som vi skulle køre med til ….. skrev jeg til ham at jeg var skuffet over ham fordi han ikke havde dukket op eller ringet eller i det mindste skrevet god ferie fordi det havde min papmor endda skrevet så var han bare virkelig flabet og dkrev han havde andre ting at tage sig af og alt ikke handlede om mig det gjorde mig rigtig ked af det for siden jeg var lille har jeg altid været rigtig tæt med min far og nu var han bare sådan over for mig han begyndte at skrive virkeligt barnligt om at han var jo også verden dårligste far og jeg havde den perfekte mor og det hele vaar min skyld
da jeg så kom hjem fra ferie ringede min mor til ham og fortalte ham jeg blev ved hende i lidt tid fordi jeg var blevet ret ked af det han sagde at det var barnligt og det var et stunt som mig og min mor havde planlagt fordi jeg ville have opmærksomhed med det er det ikke det hele er ren skuffelse han ringede 5 min efter de havde lagt på og spugte om det var permenent at jeg boede ved min mor hvor hun svarede at nej det var bare til jeg havde det bedre han blev ved med at spørge om min mor svarede det samme igen og igen til sidst blev jeg træt at det og sagde til min mor at det var permenent hvor så hun sagde ja til min far og han lagde på
10 uger senere skriver han til mig at han savner mig og han ikke kan leve uden mig hvor jeg så havde fået det bedre og ville gerne snart snakke ud med ham om det jeg svare at jeg også savner ham og jeg heller ik kan leve uden ham hvor så han skriver meget flabet igen at det åbenbart ikke er svært for mig at leve uden ham når det har været den sværeste tid i mit liv hvor efter jeg skriver at det er fint han ikke tror på mig men jeg fortæller sandheden hvor han begynder igen med at vende den mod sig slv og sige det er mig der har gjort noget galt og ikke ham når det er ham der opføre sig barnligt efter det valgte jeg at ikke have kontakt til ham mere fordi hver gang skuffer han mig
det skal lige siges før i tiden dukkede han aldrig op til noget der betøs noget for mig som forældre møde eller opvisning i … intet og han blev inviteret til alt men dukkede ikke op
det er sådan om ikke særlig lang tid bliver min bror student og vi skal hjem til min far men jeg har det ret svært med at skulle hjem til ham og snakke med ham og bare være i rum med ham min mor ved godt hvordan jeg har det men siger der ikke er nogen vej udenom jeg føler mig ikke klar of føler jeg for angst af at tænke på det hvad skal jeg gøre ?
-e
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder bare som om, at det er en meget svær situation for dig. Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig ked af det og skuffet.
Det er meget vigtigt, at du ved, at det ikke er din skyld. Det er ikke OK, at din far skriver sådan til dig. Har du mon snakket med din mor om, hvordan han skriver til dig? Det lyder bare rigtig ubehageligt at modtage sådan nogle beskeder fra ham. Hvis ikke du har snakket med din mor, er der mon så en anden voksen, du kan snakke med? Det er nemlig vigtigt, at du har en voksen, du føler dig tryg ved, som du kan snakke med om det her. Det er ikke noget, man skal gå med alene.
Det er simpelthen så sejt, at du kan se, at han opfører sig forkert. Det er rigtig godt – men det gør det selvfølgelig ikke nemmere. Jeg kan godt forstå, at du tog lidt afstand til ham efter den omgang. Det er en rigtig svær beslutning at tage, ikke at se sin far og samtidig vigtigt, at du også passer på dig selv, når du kan mærke, at det bliver for meget.
Jeg kan rigtig godt forstå, hvis du ked af, at du ikke ser ham. Har du mon tænkt over, om du måske kunne skrive en SMS til ham, hvor du fortalte, hvor ked af det du bliver, når han opfører sig sådan? At du ikke har brug for, at han vender det i mod dig. Det kunne også være, at du kunne skrive alle dine tanker i et brev og sende det til ham? Det lyder som om, det er svært for din far at sætte sig i dit sted. Måske ville det brev hjælpe ham til at forstå, hvor ked af det du bliver. At du har brug for ham som din far, at han tager sit ansvar som en far og ikke lægger skylden over på dig.
Jeg kan godt forstå, at du ikke er klar til at se ham lige nu. Det er også rigtig ærgerligt, at du bliver nødt til at se ham til din brors studenter fest. Måske du kunne skrive i brevet til din far, at du ikke har lyst til at snakke med ham lige nu? At du vil komme til studenterfesten, hvis din far lover, at han ikke begynder at tale til dig på den måde, som han har gjort på det sidste. Måske kan I lave en aftale om, at I hilser pænt på hinanden og siger noget pænt, og herefter kan en evt. snak handle om, at din bror er blevet student. Hvad tænker du, at han ville sige til det?
Du er altså bare så sej, og det er helt forståeligt, at du er fortvivlet og ked af det. Det er vigtigt, at du får fortalt ham, hvor ked af det du er. Og det er vigtigt, at du får hjælp af en anden voksen – måske din mor, en anden voksen i familien, eller måske en skolepsykolog?
Jeg håber, at du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre. Du altid velkommen til at skrive igen på chatten, ringe eller smse på 116111.
Kærlig Hilsen,
BørneTelefonen