Min far og hans kæreste skal skilles

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 11-årige pige

Det er ikke nemmere at sige farvel til nogen, man er glad for, bare fordi man har prøvet det før. Måske bliver det faktisk sværere, tænker jeg. Du ved nemlig, hvad det betyder at miste nogen, for du har prøvet det hele før. Det er klart, at du er virkelig ked af det.

Du spørger, hvad du kan gøre. Jeg synes godt, du kan bede om at få lov at se din fars kæreste, hendes søn, kat og huset, I boede i. Så du kan sige ordentlig farvel.

Måske tænker din far ikke på, at hans beslutning om at gå fra sin kæreste også påvirker dig meget. Det lyder nemlig som om, I ikke rigtig får snakket om alt det, der sker. Jeg kan godt forstå, hvis det gør dig utryg.

Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt for dig, hvis du fik talt med din far. Jeg synes derfor, du skal fortælle ham, hvordan du har det? Og forklare ham, at det betyder virkelig meget, at du får sagt ordentlig farvel?

Måske kunne du også fortælle ham, hvis du gerne vil have lov til at besøge kæresten og hendes søn engang imellem? For de betyder jo stadig meget for dig. Du kunne starte med at vise din far dit brev og mit svar – det kan nogle gange være en god måde at få startet en snak på.

Hvis du ikke kan få din far til at hjælpe dig, så var det måske en mulighed at snakke med farmor og farfar om, hvor ked af det, du er?

Selvom jeg godt forstår, at du gerne vil gemme dig lige nu, så synes jeg, at det er rigtig godt, hvis du kommer afsted i skole hver dag. Så tænker du på noget andet i nogle timer og får set dine veninder. Selvom de ikke er skilsmissebørn og måske siger forkerte ting, fordi de ikke forstår det hele rigtigt, så er det dejligt, at de prøver at opmuntre dig og hjælpe. De kan måske også hjælpe dig med at fortælle dine lærere, at du lige nu er  ked af det. Så kan de voksne i skolen nemlig også hold lidt øje med dig og trøste dig.

Jeg håber, du får snakket med nogen voksne, der kan hjælpe dig med at få sagt farvel til din fars kæreste. Du må selvfølgelig gerne kontakte os igen hvis du bliver mere ked af det.

Kærligst, BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier