Brev
min far og bror
min far og storebror bliver sure på hinanden hver dag jeg ved ikke hvad jeg skal gøre de råber og går amok på min mor og mig
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Jeg kan så sandelig godt forstå, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Både din far og storebror bliver meget sure på hinanden.
De råber og går amok på dig og din mor. Det lyder også som om, det er noget der sker ret tit. Så det er godt, du skriver til os.
Det kan hjælpe at fortælle nogen om, hvordan du egentlig har det derhjemme. Det ved jeg. For jeg har talt med børn og unge i situationer, som ligner din. Det er vigtigt, at man få talt om det med en voksen, som lytter.
Det kan være din mormor, din lærer, en vens forældre eller en anden du er tryg ved. Måske kan en af disse voksne hjælpe dig med at få talt med din mor? Så du kan få fortalt hende om, hvordan du egentligt har det derhjemme?
Det er jo de voksnes ansvar at passe på dig, så du er tryg og har det godt.
Jeg tænker, at du måske har et godt forhold til din mor? Du kan måske starte med at fortælle hende om, hvordan du oplever råberiet? Og hvad råberiet gør ved dig. Så kan din mor måske ringe til os herinde? På forældre telefonen (tlf: 3555 5557) kan vi nemlig tale med din mor og finde ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe dig og din familie.
For det lyder som om, at det er hele familien, der ikke har det så godt med råberiet, og har brug for hjælp.
Jeg syntes, at det er så godt at du reagerer på det, der sker hjemme hos jer. For det er ikke OK.
Det er så sejt, at du gør noget ved det. Fordi det kræver mod at fortælle om det, der er svært – og at bede om hjælp! Lige som du lige nu har gjort ved at skrive til os.
Ja, måske du allerede har fortalt det til en eller flere voksne, som bare ikke har handlet på det. Hvis det er tilfældet, så vil det måske være en god ide at ringe til os på 116 111 eller skrive til os på chat. Og så kan vi sammen finde ud af, hvem du kan tale med – så din familie får hjælp.
Fordi det er jo ikke dit ansvar, at du får et trygt og godt hjem. Det er som sagt et ansvar, som ligger hos os voksne.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.