Brev
Min far mobber mig
Hej BørneTelefonen.
Min far mobber mig hver dag. Han driller mig og griner af mig. Hver eneste dag. Jeg ved godt I sikkert synes det bare er kærligt drilleri, men jeg synes ikke det er særligt sjovt. I dag bad jeg ham om at stoppe, og sagde at jeg ikke synes det var sjovt, men han grinte bare af mig. Det gjorde min mor også. Jeg begyndte også at græde, men de blev bare ved med at grine. Hvad skal jeg gøre? Hvordan kan jeg få ham til at stoppe?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12 årig pige
Først vil jeg sige at det er SÅ godt, at du allerede har sagt til din far, at du ikke synes, hans drillerier er sjove, og de gør dig kede af det. Det må være svært, når han så bare driller videre – og både din mor og far griner!
Endnu værre må det føles, at de griner, selvom du græder. Det føles forkert, når ens forældre slet ikke forstår, hvordan man har det.  Jeg kan godt forstå, at du ikke ved hvad du skal stille op med din situation.
Desværre kan voksne godt være ret svære at trænge igennem til, og derfor skal de have det flere gange, før de fatter alvoren.
Jeg vil foreslå, at du forsøger igen. Fortæl din far, at du har noget vigtigt du gerne vil fortælle ham. Fortæl ham, at du godt ved, han mener det i sjov og at du måske nogen gange også syntes det er sjovt – men de fleste gange bliver du ked af det. Fortæl ham, hvordan du får det, og hvilke tanker det sætter i gang hos dig.
Du kunne måske prøve at skrive dine følelser og tanker ned på papir, så finder du sikkert hurtigt ud af, hvad der fylder mest for dig. Brug evt. papiret som talepapir, når du skal tale med din far.
Det kan også være en ide, at tale med din mor først. Hun kender sikkert både dig og din far rigtig godt, og har måske en ide til hvordan I løser det.
Du kan også ringe ind til Børnetelefonen på 116 111 og tale det igennem med en af vores rådgivere. Måske kan I sammen finde en god måde at sige det på.
Jeg vil ønske dig nogle gode snakke, og håber I finder en løsning, som er god for jer alle.
De varmeste hilsner fra Børnetelefonen