Min far kan ikke lide mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at din oplevelse af, at din far ikke kan lide dig, formentlig først og fremmest handler om hans alkoholproblem og ikke om, hvad han synes om dig.
Når din far behandler dig dårligt, tænker du, at det er dig, der er noget i vejen med. Du skriver selv, at det går ud over dit selvværd. Jeg kan godt forstå, at du får det sådan, for det er meget ubehageligt, når man føler, at ens far ikke kan lide en. Mange børn, der har en forældre, der drikker, vil reagere som dig og tænke, at det er dem, der er noget galt med, siden far/mor aldrig bliver tilfreds. På den måde kommer barnet også nemt til at have skyldfølelse over, at forholdet til far/mor ikke fungerer, og måske får barnet også skyldfølelse over, at forælderen drikker. Mon du kan genkende det?
Du har bemærket, at det startede, da du kom i puberteten, og derfor tænker du så måske nu, at det er derfor, han ikke kan lide dig. Igen tænker jeg, at det nok mere handler om din fars alkoholproblem end om din pubertet. Måske er han begyndt at drikke noget mere på det tidspunkt, og måske har det slet ikke noget med din pubertet at gøre. Det har formentlig mere noget med din fars liv at gøre, at han drikker.
Når en forældre drikker, går det ud over hele familien. Du skriver, at din far bliver irritabel og vred på dig, at han ikke er troværdig, og at han ikke kan lytte til dig og respektere dine synspunkter. Det er desværre nogle af de ting, der kan følge med et for stort alkoholforbrug. Den, der drikker, bliver mere og mere optaget af sine egne behov for alkohol, og har derfor sværere og sværere ved at se og rumme familiens behov. Derfor kan den, der drikker, ikke være en god forælder.
Du skriver, at din far og mor har gået i parterapi, men at resultatet ikke holdt ret længe. Så jeg tænker, at din mor måske også har problemer med din fars drikkeri?
Men det er ikke kun din mor og far, der har brug for hjælp. Det har du også. Måske var det en idé, at du og din mor fik snakket sammen? Har du mon fået fortalt din mor om, hvor meget din fars adfærd påvirker dig?
Hvis du ikke synes, du kan snakke med din mor om det, kan du måske snakke med en anden, du har tillid til f.eks. et andet familiemedlem, din klasselærer eller sundhedsplejersken på din skole. Det er rigtig vigtigt, at du ikke går alene med alle dine tanker, og husk på, at det ikke er din skyld, at din far drikker.
Når et barn ikke trives i sin familie, skal kommunen hjælpe med at løse problemet.
Mange kommuner har gode tilbud om familiebehandling til alkoholramte familier. Tilbudene er lidt forskellige fra kommune til kommune, men hvis du – måske sammen med din mor eller en anden voksen - går ind på www.dedrikkerderhjemme.dk  kan I læse om alle de forskellige tilbud, der findes. Her kan du også bl.a. læse om, hvordan det virker at have et alkoholproblem, om andre børn og unge fra alkoholramte familier og om, hvordan du kan passe på dig selv.
Det er rigtig godt, at du har fået fortalt om dine problemer i dit brev. Det er nemlig første skridt til at få noget hjælp. Håber du nu føler du har fået lidt mere hjælp til, hvordan du og din familie kan få yderligere hjælp.
Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.