min far har meget at sige

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Det er rigtig godt, du skriver til os, for jeg kan se, det her er noget, der går dig meget på. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe.

Jeg kan sagtens forstå, at det er en ubehagelig følelse, når din far kommer med de kommentarer til dig. Det skal han ikke. Specielt ikke når han ved, at du havde det svært med din krop sidste år, som du siger.

Du fortæller, at din far går meget op i kost og motion. Da han til og med også er professionel cyklist, er det at have en sund kost nok er noget, der fylder meget i hans eget liv. Måske også lidt for meget nogle gange.

Når man dyrker en sport på et højt niveau, er det tit sådan, at man skal være lidt mere striks med, hvad man spiser, og hvor tit man motionerer. For nogen kan det være svært ikke også at sætte samme krav til andre, når de selv lever sådan. Det kan godt lyde som om, at det er sådan din far har det.

Men du er jo ikke professionel cyklist – det er din far – og derfor er der ikke nogen grund til, at du skal følge den samme levestil som din far.

Jeg tænker, at måske din far ikke er klar over, at hans kommentarer gør dig ked af det og har en negativ effekt på dig. Han ønsker måske bare, at hans datter er sund og rask, og i hans øjne er det opnået ved at spise sundt og ved at motionere. Det lyder som om, at det også er sådan du tænker.

Du skriver jo også, at du er langt fra at være overvægtig, så det kan være, din far slet ikke tænker, at du føler dig såret, over det han siger.

Det er vigtigt for mig at sige, at selvom din far måske ikke mener noget negativt med hans kommentarer, så skal han stoppe med det alligevel. Han skal ikke kommentere på, hvor mange kalorier der er i den mad du spiser eller kommentere på din krop.

Jeg tænker, om du måske kunne prøve at fortælle din far, at hans kommentarer gør dig ked af det? Nogen gange er vi slet ikke klar over, hvordan de ting vi siger kan ramme andre. Så har vi brug for, at der er nogen, der fortæller os det. Det kan være, at når du fortæller din far, hvordan du har det, at han godt kan forstå det. Det håber jeg.

Hvis du synes, det er lidt svært, lige hvordan du skal få det sagt til din far, eller at du måske synes, det er nemmere at skrive det i et brev til ham, lægger jeg lige her et link til BørneTelefonen’s guide til at fortælle noget svært.

På linket er der en video, der giver nogle rigtig gode tips til, hvordan man kan få tingene sagt, og der er også en guide til, hvordan man trin for trin kan skrive et brev og få tingene sagt på den måde. Hvis du har lyst, må du også gerne vise din far dit brev til os og mit svar. Det bestemmer du helt selv.

Du har allerede vist en styrke og handlekraft ved at skrive til os – det fortæller mig, at du er en stærk pige, som godt kan mærke, når der er noget, der gør dig ked af det, og at du gør noget ved det. Det er rigtig sejt!

Du er altid velkommen til at skrive til os igen på BørneTelefonen eller ringe til os på 116111, hvor der altid sidder en voksen parat til at tale med dig.

Knus og kram fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.