Brev
Min far hader mig
Hej.
Lige siden jeg var lille har min far hadet mig. Han skælder mig ALTID UD, også selvom jeg intet gør galt.
Det startede da jeg var lille. Jeg ville opføre et dukketeater (jeg var 4-5 år) og jeg satte det hele op inde i stuen. Jeg gik så igang med forestillingen for min mor, hun klappede selvfølgelig og min lillebror grinede! Men så kom min far (jeg kan huske det lige så tydeligt) og sagde “Hold kæft noget lort du laver.” Jeg pakkede alle mine ting væk og græd.
Nu er jeg 17 år gammel og bor stadigvæk hjemme med mine forældre, to helbrødre på 14 og 11 og min plejelillesøster på 3. Og det er kun blevet værre. Min far skælder os altid ud når vi spiser – heldigvis spiser vi kun aftensmad sammen. Han kan finde på at sige at vi er svin hvis vi spilder, at vi er idioter hvis vi kommer til at slubre og at vi er dumme at høre på.
Han har været voldelig. Engang da mine brødre var 4 og 7 år gamle kom de op og slås (ikke noget alvorligt) og min far hørte det. Han løb ind og rev dem begge to op ad stolene og tog fat i dem så de hang i deres kraver. Han skreg dem så ind i hovederne og gav slip på dem så de faldt til jorden – og der var mange mennesker omkring os, mine bedsteforældre og fætre og kusiner.
Han kan finde på at svine os til foran andre mennesker som om at han nyder det. Han kan sidde inde i stuen (han ser tv hele dagen/når han ikke arbejder) og så råbe at vi er idioter og at jeg er en forbandet snot-tøs, alt imens at min kæreste hører det. Jeg kryber næsten sammen og får lyst til at hoppe ud fra en bro når han gør det.
Engang slog han min søster i hovedet med en bog, jeg løb ind og greb fat i hende og sagde han var syg i hovedet. Han spyttede mig så i hovedet og skreg at jeg ville blive smidt ud hjemmefra, og hvis jeg stadigvæk var i huset når han kom hjem, så ville han brænde mine ting.
Han skal altid hakke på mine brødre. True med at smide deres cykler ud, true med at låse dem inde på deres værelser. Når vi er ude hos andre skal han også ALTID hakke på os så vi sidder og får lyst til at græde – også min mor.
Min far skal altid hakke på min mor. Når hun vil snakke med ham om problemerne har han intet at sige, kun at hun er den sure og at hun langt fra er fejlfri. Han kan finde på at kalde hende idiot og en kælling foran andre.
Han kan ikke lide os. Ingen af os. Måske lyder det ikke så voldsomt, men jeg kan ikke få det hele ned på dette brev. Men alt i alt: han er skide ligeglad med hvad han siger og hvornår han siger det. Han er skide ligeglad med om han sårer os eller sviner os til foran andre. Det er forfærdeligt.
Please, giv et råd, hjælp. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg vil ikke bo sammen med den mand mere. Jeg vil gå så langt til at sige at jeg ikke længere ser ham som min far. Det har jeg ikke gjort længe.
Please.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Jeg synes det er så flot af dig at du vælger at skrive ind til Børnebrevkassen, og jeg håber at du vil overveje nogle af de muligheder jeg opstiller her i brevet.
Du afslutter dit brev med at skrive, at det du fortæller, måske ikke lyder så voldsomt. Når jeg læser din beskrivelse af hvordan det er at leve i jeres hjem, tænker jeg at det er rigtig voldsomt og skadeligt for jer at leve i et hjem med fysisk og psykisk vold. Du ved sikkert, at det er ulovligt at slå børn i Danmark. Psykisk vold i form af trusler og nedgørende sprog, som når du beskriver at din far sviner jer til og ydmyger jer foran andre, er også ulovligt og kan føles meget krænkende. Det er vigtigt, at I får hjælp til at få det stoppet.
Du beskriver, at din far også har denne opførsel, når I er sammen med venner og familie. Har du mon nogensinde talt med nogen om, hvad det gør ved dig, når din far behandler jer sådan? Er der nogen, der har spurgt ind til jer eller sagt at han skulle stoppe? Hvis I aldrig har oplevet det, behøver det ikke at betyde at andre ikke finder hans opførsel forkert. Der er bare nogle mennesker, der finder det meget vanskeligt at sige deres mening til andre. Måske kan de føle, at de ikke kan blande sig, når I er hans børn. Selvom det kan være en naturlig følelse, er det faktisk helt forkert ikke at gribe ind. Alle mennesker har en pligt til at passe på børn i det danske samfund, og hvis man ser noget der ikke er i orden, bør man reagere.
Når man oplever at der sker noget i ens hjem, der ikke er i orden, er det vigtigt ikke at bære det alene. Jeg læser mig til at der er en stor utryghed i at være derhjemme, og at du både skal passe på dig selv og dine søskende. Det er meget vanskeligt at leve i, og jeg tænker at det ville være rigtig godt for dig at fortælle en voksen, som du stoler på, hvad der foregår hjemme ved jer. Det kan for eksempel være en lærer, din kærestes mor eller en helt tredje person. Hvis det er vanskeligt at sige højt, kan du overveje at vise dit brev og mit svar. Det kan også være, at du har mere brug for at tale med en der ikke kender jeres familie. Hvis du har det sådan, vil jeg foreslå Børns vilkår bisidderordning. En bisidder er en voksen, som har et godt kendskab til de love, som handler om at beskytte og hjælpe børn, som bor i familier, hvor der foregår fysisk og psykisk vold. En bisidder ved meget om børn og unges rettigheder og kan hjælpe dig med at gå til kommunen og fortælle hvad der foregår i jeres hjem. Bisidderordningen er gratis, og jeg synes du skal læse mere om det i nedenstående link. https://bornetelefonen.dk/vold-s%C3%A5dan-f%C3%A5r-hj%C3%A6lp Du kan også vælge at ring på telefonnummer 35555559 og bede om at tale direkte med bisidderafdelingen og fortælle at det er mig, der har anbefalet dig at ringe til dem.
Her til sidst vil jeg blot slå fast, at det aldrig er børnenes skyld hvis forældre udøver fysisk eller psykisk vold mod deres børn. Ligegyldig om man har været fræk, næsvis eller gjort noget forkert, er det aldrig en undskyldning for at slå eller tale krænkende til sine børn.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Mange tanker fra
Børnetelefonen