Min far hader mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Jeg synes det er så flot af dig at du vælger at skrive ind til Børnebrevkassen, og jeg håber at du vil overveje nogle af de muligheder jeg opstiller her i brevet.

Du afslutter dit brev med at skrive, at det du fortæller, måske ikke lyder så voldsomt. Når jeg læser din beskrivelse af hvordan det er at leve i jeres hjem, tænker jeg at det er rigtig voldsomt og skadeligt for jer at leve i et hjem med fysisk og psykisk vold. Du ved sikkert, at det er ulovligt at slå børn i Danmark. Psykisk vold i form af trusler og nedgørende sprog, som når du beskriver at din far sviner jer til og ydmyger jer foran andre, er også ulovligt og kan føles meget krænkende. Det er vigtigt, at I får hjælp til at få det stoppet.

Du beskriver, at din far også har denne opførsel, når I er sammen med venner og familie. Har du mon nogensinde talt med nogen om, hvad det gør ved dig, når din far behandler jer sådan? Er der nogen, der har spurgt ind til jer eller sagt at han skulle stoppe? Hvis I aldrig har oplevet det, behøver det ikke at betyde at andre ikke finder hans opførsel forkert. Der er bare nogle mennesker, der finder det meget vanskeligt at sige deres mening til andre. Måske kan de føle, at de ikke kan blande sig, når I er hans børn. Selvom det kan være en naturlig følelse, er det faktisk helt forkert ikke at gribe ind. Alle mennesker har en pligt til at passe på børn i det danske samfund, og hvis man ser noget der ikke er i orden, bør man reagere.

Når man oplever at der sker noget i ens hjem, der ikke er i orden, er det vigtigt ikke at bære det alene. Jeg læser mig til at der er en stor utryghed i at være derhjemme, og at du både skal passe på dig selv og dine søskende. Det er meget vanskeligt at leve i, og jeg tænker at det ville være rigtig godt for dig at fortælle en voksen, som du stoler på, hvad der foregår hjemme ved jer. Det kan for eksempel være en lærer, din kærestes mor eller en helt tredje person. Hvis det er vanskeligt at sige højt, kan du overveje at vise dit brev og mit svar. Det kan også være, at du har mere brug for at tale med en der ikke kender jeres familie. Hvis du har det sådan, vil jeg foreslå Børns vilkår bisidderordning. En bisidder er en voksen, som har et godt kendskab til de love, som handler om at beskytte og hjælpe børn, som bor i familier, hvor der foregår fysisk og psykisk vold. En bisidder ved meget om børn og unges rettigheder og kan hjælpe dig med at gå til kommunen og fortælle hvad der foregår i jeres hjem. Bisidderordningen er gratis, og jeg synes du skal læse mere om det i nedenstående link. https://bornetelefonen.dk/vold-s%C3%A5dan-f%C3%A5r-hj%C3%A6lp Du kan også vælge at ring på telefonnummer 35555559 og bede om at tale direkte med bisidderafdelingen og fortælle at det er mig, der har anbefalet dig at ringe til dem.

Her til sidst vil jeg blot slå fast, at det aldrig er børnenes skyld hvis forældre udøver fysisk eller psykisk vold mod deres børn. Ligegyldig om man har været fræk, næsvis eller gjort noget forkert, er det aldrig en undskyldning for at slå eller tale krænkende til sine børn.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Mange tanker fra

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.