min far er utro

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ung på 16 år.

Det er en stor hemmelighed at gå med, og så er det ikke engang din hemmelighed.

Jeg kan godt forstå, at du ikke syntes det er dig, der skal sige det til din mor. Og at du håber, at din far pludselig dropper den anden kvinde og vælger din mor til igen.

Som du selv siger, så er det ikke ok at læse en andens private beskeder. Men jeg forstår godt, at du ikke kunne modstå og gerne ville have en afklaring. Det er jo også et udtryk for, at du håbede at finde ud af, at det ikke var noget imellem dem.

Jeg tænker, at det måske ville være en god ide at fortælle din far, at du ved, at han har en anden og at du ikke kan gå med den hemmelighed mere. Egentlig behøver du ikke sige så meget mere til ham. For som sagt, så er det ikke din hemmelighed. Det er hellere ikke din ansvar at hjælpe din far med at holde på den. Eller dit ansvar at fortælle det til din mor. Eller noget helt andet.

Jeg ved godt, at det ikke er så nemt, og at du også elsker din far. Men dette handler ikke om, hvorvidt du elsker din far, eller om du kan ødelægge noget ved at sige det.

Der er nok desværre ikke noget, du kan sige eller gøre, som kan ændre på det der foregår. Eller det der kommer til at ske fremover. Det handler om, at du ikke længere kan bære rundt på din fars hemmelighed og tage et ansvar for dine forældre forhold.

Du er også velkommen til at ringe til os på 116111, og så kan vi tale dine forskellige muligheder igennem. Fx Hvordan du kan sige det til din far og mor. Om du skal inddrage en anden voksen, som kan hjælpe med at sige det til dine forældre. Om du skal skrive det eller sige det ansigt til ansigt. Eller noget helt andet.

Dog kan jeg høre på dit brev, at det er tid til at du slipper den hemmelighed og lader din far tage ansvar for sig selv og sine handlinger.

Det er et problem mellem din far og mor og det er dem, der skal løse det. Jeg tænker også, at både din mor og far vil blive glade for, at du fortæller, hvad du oplever, og hvad det gør ved dig.

Det er jo dig, der er barnet, og de er de voksne. Og forældre vil oftest gerne passe på deres børn. Det skal ikke være omvendt. Heller ikke selv om det bliver gjort i kærlighed.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.