Brev
Min far er utro
Hej.
Jeg har haft en mistanke i længere tid om at min far er utro, så her forleden kiggede jeg hans telefon igennem for numre og sms’er (virkelig umodent af mig!). Nå men jeg fandt nogle forskellige numre, som jeg ville slå op på krak. De fleste numre var helt tilfældige og havde mest med hans arbejde at gøre… Men der var et nummer hvor jeg slog det op, og der optrådte så et lidt underligt navn, jeg gik ind og googlede navnet, og det viste sig at hun var escortpige (eller hvad det hedder), på en “salon”.
Jeg har talt lidt med min bedste veninde omkring det, og hun spurgte ind til om jeg ville vide mere og ligsom komme til bunds i sagen, jeg sagde at det ville jeg gerne. Men nu hvor jeg har fundet ud af mere og mere, har jeg virkelig fortrudt! Lige pt. ved min storesøster noget af historien, men hun vil ikke vide alt det vigtige. Og det går mig så meget på at jeg ved det! Og jeg ved virkelig ikke om jeg skal sige det til min mor, fordi hun snakker altid om at de har sådan et godt forhold, og at de aldrig har elsket hinanden mere.
Men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, og jeg kan jo ikke sige det til ham at jeg har været inde på hans telefon. Jeg har ikke prøvet at ringe til nummeret, for det kan jo være at krak har lavet en fejl eller noget, men jeg tør bare ikke ringe. Men på den anden side kan det jo ogs være at min far har tastet forkert, fordi der var to opkald men de varede kun omkring de 25 sek. Men jeg ved jo ikke hvor lang tid det tager at booke sådan nogle.
Håber at i kan hjælpe!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Et ordsprog du måske kender lyder sådan her; " hvad man ikke ved har man ikke ondt af". Men lige nu har du fundet ud af noget der gør, at du ved et eller andet. Du ved bare ikke nok, til helt at vide hvad din far laver og I har ikke talt sammen endnu.
Nu taler du måske med din fantasi? Fantasien vil tit gerne gøre noget til noget andet end det er.
Hvis du har lyst til at slukke for fantasistemmen er der nok kun en ting, der virkelig vil virke -  det er at tale med din far og mor - eller skrive det til dem.
Jeg ved det kræver mod, at spørge om din mistanke er sand. Når jeg læser dit brev tænker jeg, at ærlighed er vigtigt for dig. For som jeg startede med at skrive så har man ikke ondt af det man ikke ved. Men.. Lige nu ved du et eller andet og det forstyrrer dig og gør dig måske urolig for, hvordan det kan gå din familie, din mor og søster.
Du skriver ikke noget om, hvordan dit forhold er til din far. Alligevel vil mit råd stadig være, at du ærligt fortæller ham hvad du kom til at gøre. Du kan sige at du godt ved, det var forkert af dig at tjekke hans telefon. Du gjorde det fordi du var bange for, at han var din mor utro. Han bliver nok lidt sur. Alligevel tænker jeg, at der kan komme en god snak ud af det hele og du kan få stoppet din fantasi.
Det du har gjort har du valgt at gøre, fordi du er bekymret for hvad der kunne ske med din familie, hvis din far var utro.
Hvis du har brug for at tale det hele igennem med en voksen, der gerne vil lytte er du velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 og prøve at sige tingene højt. Det kan være en god start inden du taler med din far og mor.
Jeg håber du har mod på at finde ud af om det du ved, i virkeligheden behøver at gøre ondt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen