Brev
Min far er syg i hovedet
Lad mig starte med at skrive det ligeud. Min far er syg i hovedet.
Jeg er 16 år og bliver slået af min far. Fra da jeg var 8 år. har min far slået mig. Han kan slet ikke styre sit lorte temp.
Idag da jeg spiste mad, hvor jeg diskuterede med min mor om at vi aldrig har været på ferie, og at han sender for mange penge, til udlandet selvom han er kongen af betonblokken, og kontanthjælp.
Han er sygt dovenm og udnytter staten sygt meget. Han har næsten ingen penge, men han sender 1000 kr. ned til sit hjemland hver måned uden en grund. Selv min søster på 19 år bliver slået ned hvis hun siger noget forkert. Hun må ikke engang gå rundt i hans lorte palads “betonblokkene”
Min mor blev os slået dengang end til hun truede med at hun ville forlade os. Men hun kunne aldrig på bagrund af os. Min søster og jeg. Min søster må ikke engang gå uden for.
Jeg er desperat efter hjælp men jeg kan ikke skride eller stikke af da jeg elsker min mor. Min mor har altid været der for mig, og selvom jeg nogle gange tænker over at skride fra betonblokkene så kan jeg ikke for min mor er den bedste mor i hele verden selvom jeg ikke kan sige det til hende da jeg føler at det er sygt pinligt.
Har haft selvmordstanker pga mit lorte liv. Ved slet ikke hvad jeg skal gøre er mega bange for at forlade min mor. Og Min søster og jeg elsker hende sygt meget og det gør ondt at hun ikke bliver betragtet som en kvinde til sin egen mand. Alltså min lorte far.
Vi er muslimer men er for syg i hovedet og han er fulstændig manipulerende. Hvad skal jeg gøre? (undskyld for ikke at have sat komma. Det kom flydende så jeg havde ikke tænkt over det..)
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tusind tak for dit brev. Du behøver ikke undskylde for, at du ikke har sat kommaer. Nogle gange er det mere vigtigt at få skrevet ned, hvad man oplever frem for at tænke på, om det lige er helt rigtigt skrevet alt sammen. Det er super godt gået, at du har fået skrevet det hele ned, og det er nemt at forstå, hvad du har skrevet.
Dit brev fortæller om en barndom og ungdom, som lyder meget hård, og jeg kan virkelig godt forstå, at det er blevet for meget for dig.
I Danmark er det ikke lovligt at slå sine børn. Alle børn har ret til en tryg barndom uden vold. Hvis et barn eller en ung bliver behandlet dårligt af sin mor eller far kaldes det omsorgssvigt. Og dit brev viser, at du uden tvivl bliver udsat for både vold og omsorgssvigt. I sådan en situation skal kommunen hjælpe til med, at omsorgssvigtet stopper. I kommunen er de vant til, at unge drenge og piger kommer for at bede om hjælp, og de ved, hvordan de skal hjælpe.
Det kan være svært at fortælle andre, hvordan det er derhjemme. Og det kan også være svært at skulle tale med en fra kommunen, som man ikke kender. Det kan BørneTelefonen hjælpe dig med. På Børnetelefonen er der noget, der hedder bisiddere. En bisidder hjælper dig med at tage kontakt til kommunen. Det kan du læse om her https://bornetelefonen.dk/bisidder.
I nogle situationer er lettere at tale med en, man kender i forvejen, og som man har tillid til. Har du en lærer, som du har tillid til? Det kan også være en pædagog i en klub eller en sportstræner. Prøv at tænk over, om der er en voksen, som du kan få hjælp fra.
Du skriver, at du er desperat efter at få hjælp, og at du ikke kan skride eller stikke af. Jeg er helt enig – du har brug for hjælp, og det er sjældent en god løsning at stikke af. Samtidig elsker du jo din mor og søster højt –hvilket jeg er fuldstændig sikker på, de godt kan mærke -  og har ikke lyst til at forlade dem. Derfor håber jeg virkelig, at du kan finde mod til at fortælle, hvad der sker hjemme hos jer. Det er vigtigt, at du begynder at sige højt, hvordan du har det.
Jeg har givet dig nogle forskellige ideer til, hvem du kan tale med. Hvis du gerne vil have nogle ideer til, hvordan du kan få det sagt til fx en lærer, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så kan du sammen med en rådgiver få lagt en plan for, hvordan du gør det. På BørneTelefonen er du helt anonym.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med at få sagt højt, hvad der sker hjemme hos jer. Ved at skrive dit brev har du bedt om den hjælp, som du virkelig fortjener. Dit brev viser, at du har en styrke, som kan hjælpe dig videre til, at du og din familie får det godt med hinanden.
Mange tanker fra BørneTelefonen