Min far er syg i hovedet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tusind tak for dit brev. Du behøver ikke undskylde for, at du ikke har sat kommaer. Nogle gange er det mere vigtigt at få skrevet ned, hvad man oplever frem for at tænke på, om det lige er helt rigtigt skrevet alt sammen. Det er super godt gået, at du har fået skrevet det hele ned, og det er nemt at forstå, hvad du har skrevet.

Dit brev fortæller om en barndom og ungdom, som lyder meget hård, og jeg kan virkelig godt forstå, at det er blevet for meget for dig.

I Danmark er det ikke lovligt at slå sine børn. Alle børn har ret til en tryg barndom uden vold. Hvis et barn eller en ung bliver behandlet dårligt af sin mor eller far kaldes det omsorgssvigt. Og dit brev viser, at du uden tvivl bliver udsat for både vold og omsorgssvigt. I sådan en situation skal kommunen hjælpe til med, at omsorgssvigtet stopper. I kommunen er de vant til, at unge drenge og piger kommer for at bede om hjælp, og de ved, hvordan de skal hjælpe.

Det kan være svært at fortælle andre, hvordan det er derhjemme. Og det kan også være svært at skulle tale med en fra kommunen, som man ikke kender. Det kan BørneTelefonen hjælpe dig med. På Børnetelefonen er der noget, der hedder bisiddere. En bisidder hjælper dig med at tage kontakt til kommunen. Det kan du læse om her https://bornetelefonen.dk/bisidder.

I nogle situationer er lettere at tale med en, man kender i forvejen, og som man har tillid til. Har du en lærer, som du har tillid til? Det kan også være en pædagog i en klub eller en sportstræner. Prøv at tænk over, om der er en voksen, som du kan få hjælp fra.

Du skriver, at du er desperat efter at få hjælp, og at du ikke kan skride eller stikke af. Jeg er helt enig – du har brug for hjælp, og det er sjældent en god løsning at stikke af. Samtidig elsker du jo din mor og søster højt –hvilket jeg er fuldstændig sikker på, de godt kan mærke -  og har ikke lyst til at forlade dem. Derfor håber jeg virkelig, at du kan finde mod til at fortælle, hvad der sker hjemme hos jer. Det er vigtigt, at du begynder at sige højt, hvordan du har det.

Jeg har givet dig nogle forskellige ideer til, hvem du kan tale med. Hvis du gerne vil have nogle ideer til, hvordan du kan få det sagt til fx en lærer, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så kan du sammen med en rådgiver få lagt en plan for, hvordan du gør det. På BørneTelefonen er du helt anonym.

Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med at få sagt højt, hvad der sker hjemme hos jer. Ved at skrive dit brev har du bedt om den hjælp, som du virkelig fortjener. Dit brev viser, at du har en styrke, som kan hjælpe dig videre til, at du og din familie får det godt med hinanden.

Mange tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.