Brev
Min far er sur efter han mistede sit job
Hej Børnetelefonen
Efter min far mistede sit job for et halvt år siden er han blevet mere og mere sur og gnaven på alle os andre hjemme. Han mistede et job som chef i et firma og jeg har på fornemmelsen at han i starten gjorde et forsøg på at søge nyt arbejde, men han gider ikke tage sig sammen til at begynde igen.
Han sidder hjemme helt alene hele dagen, ser TV, læser og spiller på hans mobil eller på computeren. De eneste mennesker han ser dagligt er min mor, lillebror og mig. Når han har været alene med os i længere tid bliver han normalt gnaven, men nu gider han ikke længere svare på vores spørgsmål eller lave noget med os.
Jeg har snakket med min mor om det og hun har lovet at prøve at snakke med ham. Hun er også selv blevet ked af det over min far og hun har ikke nogen anden at komme til end mig.Hun er ked af det over at han stadig ikke hjælper til derhjemme, laver mad og hun skal bare stadig gøre alt, selvom min far er hjemme hele dagen og kan gøre alt det mens hun er i skole og min lillebror og jeg er i skole.
Jeg er bange for at alt det her kunne føre til at mine forældre måske skal skilles i den nærmeste fremtid. Min venindes forældre blev skilt for ikke så længe siden og tanken om at jeg skulle igennem det samme som hende er helt uudholdelig! Jeg græder næsten hver dag for jeg er også ensom og har meget få venner. Og de venner jeg har føler jeg mig ikke klar nok til at komme ud med alt det her til. Jeg har heller ikke fortalt nogen at min far har mistet sit job, mest fordi jeg måske synes at det også er lidt pinligt…
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har aldrig været specielt tæt med min far og jeg har svært ved at snakke med ham om følelser. Jeg håber I kan hjælpe mig.
Hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære
pige
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om dine bekymringer omkring din far og hans jobsituation.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er frustreret over alle de tanker, du har omkring din fars jobsituation… Samtidig synes jeg, du er en sød datter, som bekymrer sig om sin far og hans fremtid… Det er selvfølgelig ikke blevet nemmere, nu hvor du føler, at det er begyndt at gå ud over dig og din bror og din mor…
Nogle gange kan det være rigtig svært at snakke med de nærmeste om de problemer, der er i familien… Der er nok ikke nogen tvivl om, at det er rigtig svært for din far at tale om det her, for han er sikkert også ked af at have mistet sit job… Men jeg tænker, at der måske er nogen I kender, som har prøvet det samme, som kunne hjælpe… Måske kunne vedkommende komme hjem til jer og snakke med jer alle sammen, så din far ikke kun føler det kun handler om ham, men mere om jer som familie. Det er jo uden tvivl noget, som påvirker hele jeres familie…
Jeg tænker også, at din far måske har brug for at høre, at I alle sammen stadig elsker ham, selvom han ikke er chef i et stort firma mere… Måske kunne du spørge ham en dag, om han har lyst til at tage med dig ud og bowle eller måske på fisketur… Jeg tænker, at hvis du laver sådan nogle ting sammen med ham, så vil han føle den kærlighed, som han måske går og mangler, og måske bliver det så nemmere for dig at snakke med ham… Man snakker bare bedre udenfor hjemmet, hvor hele problemet gemmer sig…
Hvis det er hele familien, vi snakker om, så kunne I måske alle sammen lave noget lignende sammen. På den måde vil I kunne være sammen om andre ting end hverdagen, og måske giver det din far en mulighed for at åbne sig for jer…
Hvis du får brug for at snakke lidt mere om det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.