min far er stofmisbruger

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Du spørger om du skal fortsætte kontakten med din far. Det er tydeligt for mig, at du mærker stor kærlighed, men også vrede, frustration og sorg omkring jeres forhold. Du fortæller også, at han er skyld i din selvskade og nikotinproblemer.

Din far fortæller dig, at han er skuffet over dig. Det er ikke en særlig rar ting at få at vide og jeg forstår godt, hvis det gør dig ked af. På mange måder lyder det jo faktisk som om, at han skuffer dig igen og igen. Din far har fortalt, at han også synes han har svigtet dig. Og det har han jo også.

Derfor forstå jeg også godt, at du er i tvivl om han skal være en del af dit liv. Måske det ikke behøver at være enten eller lige nu. For en periode kan du måske se mindre til ham. Det lyder som om, at det tager meget af din gode energi – og du har jo også andre ting, du skal bruge dine kræfter på.

Der er sket mange svære ting. Udover, at din far har været i fængsel, så døde dine bedsteforældre. Jeg kunne forestille mig, at det var en svær periode og derfor forstår jeg også godt, hvis du ikke kunne overskue at snakke med nogen.

Du fortæller også, at din fars nye kærestes har en datter, der sagde du skulle begå selvmord. Du forsøgte men heldigvis lykkedes det ikke. Det lyder som en rigtig grim oplevelse – og det bekymrer mig, at du nu sidder med en følelse af, at andre ikke vil være sammen med dig.

Når man forsøger selvmord, er det vigtigt, at man får hjælp. Ikke bare på sygehuset, men også bagefter på skolen og derhjemme. Det lyder faktisk som om, at der flere mennesker i dit liv, der har opdaget at alt måske ikke er som det skal være.

Du fortæller også om selvskade, rygning og fravær i skolen. Din mor arbejder rigtig meget og jeg tænker, at du måske derfor er meget alene.

Alt, hvad du fortæller, viser mig, at du gør alt hvad du kan. Du er utrolig stærk i dine beskrivelser, men jeg er slet ikke i tvivl om, at du har brug for hjælp. Når du skriver, tænker jeg, at du måske også selv har indset, at du gerne må bede om hjælp. At du ikke behøver eller skal løse det hele selv.

Du har ret til hjælp. Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der har haft brug for hjælp. En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler.

Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår . Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.

Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder der er for at få hjælp. Ikke kun til dig – men også til din familie. Du fortæller, at du har talt med en fra kommunen og det lyder som om, at de ikke helt har forklaret, hvordan de kan hjælpe dig.

Det er sådan, at din kommune skal hjælpe dig og din familie, hvis I fx har svært ved at tale sammen eller man som du er alt for meget alene. Det kan være uoverskueligt, hvis man skal passe for meget på sig selv og sørge for både at få mad, komme i bad og i skole. Når man så også oplever at være meget alene i skolen, kan det blive endnu sværere at overskue.

Kommunen skal lave en plan for, hvordan du kan komme til at stå mindre alene. Det gør de gennem samtaler med mennesker i dit liv, der kender dig, men også gennem samtaler med dig. Du har ret til at blive hørt og bringe de ting du ser og oplever i spil.

Du tænker godt over tingene og gør dig mange tanker om, hvad der er godt for dig. Selvom det er svært at sige nej, så tog du alligevel en beslutning om at stoppe med at ryge hash. Du skriver herind, fordi du passer på dig selv og mærker, at måden du og din far er sammen på ikke føles rar for dig.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du og bisidderen beslutter, at du har brug for at mødes, vil det være nødvendigt, at bisidderen ved, hvem du er.

Selvom du godt kan tale med kommunen alene, så ved jeg fra andre børn og unge, at det er nemmere at få alt fortalt af en bisidder.

Når du ringer til Bisidningen, er det anonymt. Det vil sige, at der i første omgang ikke sker noget ved at ringe til dem. Det er først når du fortæller dine personoplysninger (fx navn eller adresse), at de kan hjælpe dig. På den måde kan du selv styre, om du vil have hjælp.

Jeg tænker, at du måske allerede kan ringe når du har læst dette svar. Bisidningen har åben indtil kl. 16 og jeg ved, at de hurtigt kan møde dig.

Du har brug for hjælp og derfor er det så godt, at du skrev herind. Jeg håber, at du vil skrive herind igen, hvis du ikke føler dig hjulpet som du har brug for. Du skal aldrig give op.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.