Brev
min far er nærig
Hej brevkasse
min far ville ikke købe den nye iphone til mig fordi han er nærig,
jeg synes der er forskelsbehandling mellem mig og min søster.
Han kan godt købe en macbook til hende men ikke en iphone til mig.
Hvad skal jeg gøre, og hvor kan jeg finde en ny far der faktisk gider at have mig som datter.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg ved, at der er mange andre, der kan genkende dine følelser: at man føler sig uretfærdigt behandlet i forhold til sine søskende. Nogle gange handler det måske om, at man synes, ens forældre giver en anden søskende mere opmærksomhed. Andre gange kan det handle om, at man synes, en anden søskende får mange flere ting, end man selv gør.
Selvom man oplever, at man bliver behandlet meget forskelligt, er det ikke altid, at det faktisk er sådan. I dit tilfælde kan det f.eks. være, at din søster har brug for en computer – måske er det vigtigt i forhold til noget skolearbejde? Det kan være, at din far også har en plan om at give dig en MacBook en dag? Hvis det er en storesøster, du har, kan det nemlig være sådan, at hun måske får nogle ting nu, fordi hun har brug for dem – og når du så bliver lige så gammel som hende, får du måske det samme.
Uanset hvad er det vigtigt, at du får talt med din far om det. Så du ikke går og føler, at din far behandler jer forskelligt – og at han slet ikke gider at have dig som datter.
Ville du kunne snakke med din far om det? Hvis du starter samtalen med at fortælle, at det med iPhonen og din søsters computer har gjort dig ked af det, fordi du ikke helt kan forstå, hvorfor hun har fået en MacBook, når du ikke kan få en telefon? At det har fået dig lidt til at føle, at din søster måske er lidt vigtigere? Måske kan du sige, at du ikke spørger ham for at være uvenner, men at det faktisk er fordi, du ikke helt kan forstå det. At det har fået dig lidt til at føle, at din søster er lidt vigtigere? Hvis det altså er sådan, du har det.
Nogle gange kan det hjælpe at tale om sådan nogle ting og få forklaret, hvorfor man ikke bare kan få en ny telefon – men hvorfor det var nødvendigt, at din søster fik en computer. Så kan det også være, I kan snakke om, at du måske kan spare sammen til en telefon? Det kan være, din far kan hjælpe dig med at lægge en plan?
Jeg håber, du får snakket med din far, så du ikke går rundt og føler, at han ikke gider at have dig som datter, for jeg er ret sikker på, at din far elsker dig – ligeså meget som han elsker din søster.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen