Min far er ikke stolt

Hej brevkasse

Jeg er en pige på 15 år.

Min far har altid haft svært ved at vise sine følelser overfor mig og mine to søskendes. Vi bliver ikke anakendt og han er aldrig stolt af os.

Mine forældre er skilt og min fra bor med sin nye kæreste og hendes datter.

Jeg har været op til eksamen og fik 10 og 7. Jeg var selv meget godt tilfreds, men da jeg ringer til min far, for at fortælle hvodan det gik bliver han vildt skuffet over at jeg ikke har fået 12.

Hans siger at han ikke kan forstå at jeg ikke er ligeså dygtig i skolen som hans kærestes datter.

Det gjorde mig vildt ked af det.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Først og fremmest tillykke med de overståede eksamener og de flotte resultater.

Jeg tænker at det må føles meget skuffende, når din far ikke bliver stolt af dig og jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det. Ydermere skriver du at han har svært ved at vise følelser over for dig og dine søskende. Forældre er med til at vise deres børn, hvordan man går i verden, hvilke værdier der er vigtige og hvordan man skal udtrykke sig. Jeg tænker at det kan skabe en masse tvivl, skuffelser og ærgelser at han ikke formår at anerkende og vise jer hvor vigtige I er i hans liv.

Som jeg læser dit brev oplever jeg dog alligevel, at der er noget der gør at du ved at han holder af jer? Er det mon rigtig forstået? I så fald tænker jeg at du skal blive nysgerrig på, hvornår det er du mærker at han er glad for jer og hvad det gør ved dig. På den måde kan det være, at du bliver klogere på både dig selv og din far.

Gad vide om du mon nogensinde har talt med din far om det? Ville du kunne sætte ord og følelser på hvad det gør indeni når du oplever ikke at blive anerkendt og når din far ikke er tydelig omkring hans følelser? Hvis det er vanskeligt, kan du overveje at vise dit brev og mit svar til ham. Måske kan du også komme med konkrete eksempler på, hvornår du har oplevet at blive holdt af og så dele det med ham. Det kan også være at du har et billede hvor I er sammen og som minder dig om at du er betydningsfuld for ham. På den måde kan du vise din far hvad du ønsker mere af og måske støtter det ham til at blive en mere opmærksom far.

Når man har vanskeligheder ved at vise følelser er det sjældent noget man bare kan lave om. Alligevel tænker jeg at det måske kan sætte nogle tanker i gang hos ham. Især er det måske også vigtigt at få italesat, at det kan føles rigtig ubehagelig at blive sammenlignet med hans kærestes datter. I er forskellige og to eksamner kan ikke sammenlignes.

Her til sidst er jeg blot nysgerrig på, om der mon er nogle andre i dit liv, som du oplever er stolte af dig? Måske ved du at din mor, dine søskende eller venner synes du er dygtig og har gjort et godt stykke arbejde til eksamerne og muligvis også i andre sammenhænge. Jeg tænker at det er disse personer, du skal læne dig op ad og lytte til indtil din far måske lærer at udvise flere følelser og mere anerkendelse.

Jeg håber at du kan holde fast i, at du er tilfreds med dine egne resultater og stadig være stolt og glad for din indsats.

Husk at du altid er velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 eller skrive ind på SMS eller Børnechatten.

Med venlig hilsen

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.