Brev
Min far er døende + familieproblemer
Hej.
Jeg skriver fordi jeg har en far der er meget syg, han ligger lige nu på hospitalet.
Jeg kan hverken spise eller drikke særlig meget og mit humør er helt i bund.
Jeg er vant til at holde en lille jul kun med min mor, far og bror men nu hvor min far skal dø skal vi holde jul med resten af familien.
Jeg kan ikke holde ud at være for mange mennesker samlet, jeg har allermest bare lyst til at bruge min juleaften alene hjemme.
Jeg ved jeg ikke for lov til at være alene hjemme jule aften, jeg har heller ikke lyst til at såre min familie eller noget men jeg kan bare ikke klare det. Tror Især jeg får mindre lyst til det efter min fars død.
Jeg ved han sikkert er død når/hvis jeg får svar tilbage da han kun vejer omkring 28 kg. hvilket er ekstremt lidt.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere det, da jeg ikke kan lide at snakke omkring mine følelser med andre.
Jeg har haft mange depressive perioder og tænkt meget på selvmord, har ikke tænk mig at begå selvmord men har stadig følelserne af af ville dø/forsvinde, og jeg er bange for det vil eskalere her til jul.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17år Tusind tak for dit brev, hvor du så fint beskriver dine tanker. Jeg kan rigtig godt forstå dine bekymringer, så det er godt at du skriver herind. Du skriver at du ikke kan lide at snakke med andre om dine følelser, men det er rigtig modigt af dig at skrive herind og fortælle os om det, så du ikke skal gå med det selv. Det er enormt hårdt at overvære at have en far der er så syg, at han dør af det. Og at man ikke ved om han overlever julen. Der er helt forståeligt en masse tanker der fylder, som jeg også kan fornemme på dig. Det kan sætte en masse tanker i gang om fx livet og døden. Det er især meget svært her i julen, som man netop fejrer sammen med dem som man elsker. Jeg tænker at mange af de tanker, du har, kan være forbundet med frygten for at dette enten bliver den sidste jul i har sammen, eller at det er den første jul i skal holde uden jeres far er med. Og det er da enormt svært at skulle tænke på. Uanset hvad, tænker jeg at det er vigtigt, at I får skabt nogle gode minder og får brugt den sidste tid, I har sammen på en god måde. Måske I  kan tage nogle billeder sammen,  som I kan bruge som minder. Måske du kan skrive et brev til din far, med ting, som du gerne vil have at han skal vide, inden at han dør. Et dejligt kram kan også sige meget om, hvordan man har det og få din far til at mærke, at du elsker ham. Jeg bliver lidt nysgerrig på, om du har haft talt med din mor omkring,  hvordan du har det? Og især hvordan du har det med, at i skal holde jule aften med andre fra familien? Eller kunne det være noget du,  kunne have mod på at gøre? Måske i et brev til din mor, så du får tid til at beskrive det for hende, hvorfor du har det sådan, så hun kan forstå, hvad det handler om for dig? Det er svært at have en syg og døende forælder og miste vedkommende. Jeg ved der også er hjælp at få hos:  Børn, Unge og Sorg som netop beskæftiger sig med børn og unge, der har sygdom eller dødsfald i nærmeste familie. De frivillige der, er nogle der selv har mistet og som er kommet godt videre i livet. Dem kan jeg anbefale dig at kontakte, hvis du har brug for at tale med nogen. Jeg ved de fx også har sorggrupper, hvor man kan mødes med andre, der står i situationer som en selv. Og jeg ved, at det hjælper rigtig mange, at man har nogle at tale med som går, eller har gået i gennem det samme som en selv. Du kan læse mere om dem på dette link: https://bornungesorg.dk/om-os/. Du har allerede været så stærk at skrive til os, og jeg håber på,  at du nok skal finde modet til at få talt med nogen om det. Jeg ønsker for dig og din familie, at i får en god tid sammen til trods for det svære I går igennem. Jeg håber,  at i får nydt den sidste tid, og kan skabe nogle gode minder, som du vil kunne huske tilbage på, og bære minderne om din far med dig i livet. Hvis du har brug at tale med os, er du også meget velkommen på vores chat, sms’e eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Kærlig hilsen BørneTelefonen