Brev
min far er død
kære brevkassen
jeg er en pige på 13 år,
jeg mistede min far sidste vinter. han havde været syg i 2 år og han kunne slet igen ting han begyndte at tabe sig meget og det endte med at han døde. mig og mine søskende så ham ikke i 2 måneder inden han døde
mine forældre blev skilt nogle år inden han blev syg så det var rigtig hårdt ikke at være ved ham hele tiden. da min far kom på hospitalet ville min faster ikke have at vi kom og så ham fordi hun har noget imod min mor, så hvis ikke min mor havdet fundet ud af hvilket hospital han var på havdet vi ikke nået at se ham ( min far ville gerne have at vi besøgte ham men han havdet for ondt til at skrive til os at vi skulle komme)
mig og mine søskende var jo det nærmeste familimedlemer for min far så det var meningen at det var os der skulle have de ting min far havde men min faster ville gerne have tingene så hun tog ud til min fars hus og tog alle de værdifulde ting også computer og tablets som var mine brødres det tog hun også.
og alle de ting hun tog har hun bare solgt på dba så hun kunne få penge
mine søskende og jeg føler os virkelig svigtet af vores egen familie.
kh a…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Det er trist at høre, at din far er død. Ikke alene har du og dine søskende mistet jeres far. Det er slemt nok i sig selv. Men din fasters modstand mod din mor, har betydet, at du sidder tilbage med nogle rigtig grimme oplevelser.
Når jeg læser dit brev, bliver jeg lidt rystet over, at et voksent menneske (din faster) kan behandle børn på den måde. Jeg kan godt forstå, at du tænker på det og har svært ved at glemme det. Jeg tænker også, at du er vred på din faster. Det har du god grund til. Du og dine søskende skulle have haft mulighed for at være hos jeres far og sige farvel til ham, hvis I ønskede det. Og I skulle have haft nogle ting fra ham, så I kunne mindes ham.
Når der sker noget, som man bliver ved med at tænke på, er det godt at få skrevet eller snakket om det. Derfor er det fint, at du skriver brev. Jeg håber også, at du har snakket meget med din mor om din fars død, og om de urimelige ting, der er sket. Det er nemlig den bedste måde at komme igennem det.
Når du ikke fik mulighed for at sige farvel til din far, vil jeg foreslå, at du skriver et brev til ham, hvor du tager afsked med ham. Prøv at overveje, hvad du synes, er vigtigt for dig at få sagt til ham i brevet.
Hvis han har et gravsted, kan du måske lægge brevet der. Hvis han ikke har, synes jeg, du skal lægge brevet til ham på et sted, du holder af. Måske et sted hvor du kom med din far. Eller bare et sted på dit værelse, hvor der er rart at være.
Når din faster har taget ting fra din far, som tilhørte dig og dine søskende, har hun gjort noget ulovligt. Det er slet ikke i orden. Hvis din mor ønsker det, kan hun på din og din brors vegne henvende sig til den gratis advokathjælp, der findes mange steder i Danmark. Hun kan også kontakte det, der hedder Skifteretten, som er det kontor, der tager sig af arv, og høre, om der er noget at gøre.
Jeg tænker på, om du måske ville have glæde af at deltage i en sorggruppe med andre børn og unge, der har mistet en forældre. Kræftens Bekæmpelse har grupper over hele landet. Du og din mor kan læse om grupperne på deres hjemmeside www.cancer.dk/ sorggrupper. Grupperne er for alle børn, der har mistet en forældre, også selv om det ikke skyldtes kræft. Børn, der har deltaget, fortæller, at de har haft stor glæde af at dele deres tanker og følelser med andre. Og at det har hjulpet dem meget at være i et fællesskab med andre.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen