Brev
Min far er død
Jeg var 3 år gammel Da jeg mistet min far og jeg kan ikke lide at tale om ham
og jeg er bamg for at jeg glemmer ham helt og jeg har alerede glemt hans stemme og jeg hved ikke hvad jeg skal gøre for ikke at glemme ham
og jeg hader nor dem hende i klassen spøger til det med min far for jeg er meget genert
og jeg har kun grat 2 gange hende i skolen fordi at jeg harder at grade foren dem for min klasse.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil huske din far, og at du er bekymret for at glemme ham. Din far er en del af dig og en del af dit liv - så jeg tror aldrig, at du vil glemme ham.
En af de ting man kan gøre for at huske en person, er at snakke om ham. Måske med nogen, som kendte ham. Det kunne være din mor? Snakker du mon allerede med hende om det? Hvis ikke kunne du fortælle hende, at du er bange for at glemme din far, og at du har brug for, at I snakker om ham nogle gange? Måske har hun nogle billeder, I kan kigge på sammen? Eller noget andet, der minder hende om din far, som hun kan fortælle om?
Det er helt normalt, at man glemmer en persons stemme. Det kan faktisk være rigtig svært at huske stemmer. Måske kan du komme i tanke om en anden person, du ikke har set længe – og så kan det faktisk være svært at høre personens stemme for sig. Men det er helt OK, at du ikke kan huske din fars stemme. Og det er helt OK, at der er andre ting, man glemmer. Det betyder ikke, at du glemmer din far – der er bare små ting, du ikke lige kan huske. Det betyder ikke noget i forhold til, hvor glad du var for din far eller hvor meget du savner ham. Men det kan være rart at huske ting om en person, man savner. Derfor kan det også være rart at tale om personen.
Din mor savner måske også din far. Det kan være, at det er svært for hende at snakke om ham. Men det kan være vigtigt, at man taler sammen om de mennesker, man elsker, og som man har mistet. For så deler man nogle dejlige minder – og det kan gøre, at man ikke kun er trist. For så tænker man på alle de sjove og hyggelige oplevelser, man har haft sammen.
Det er helt OK, hvis du ikke har lyst til at tale om din far i skolen. Det er også OK at tale om sin far – også selvom man bliver ked af det og kommer til at græde. De fleste kan rigtig godt forstå, at man bliver ked af det. Men hvis du helst ikke vil snakke om ham i skolen, kan du prøve at sige, at det er sødt af dem, at de spørger ind til ham, men at du faktisk ikke helst vil tale om ham lige nu – men at du gerne vil tale om noget andet. Ville det være rart at kunne sige sådan? Måske kan du få en lærer til at hjælpe dig med at sige det.
Der kan også ske dét, at hvis du begynder at tale lidt mere med din mor om din far, så bliver du måske mindre og mindre ked af det, når folk spørger ind til din far. Eller når du selv skal snakke om ham.
Hvis du ikke tror, at din mor vil være god at snakke med, kunne du så forestille dig, at der er en anden voksen tæt på dig, som kunne være rar at tale med? Og som du ville kunne sige det til, når du savner din far? Det savn, der gør en ked af det, kan nemlig føles lidt mindre, hvis man får snakket om det.
Hvis du ikke kan komme i tanke om en voksen, som kendte din far, kan du også sagtens snakke med en, som ikke gjorde. Det kan for eksempel være en lærer?
Du må altid ringe til os på BørneTelefonen på nummer 116 111. Eller skrive på chat eller sms. Så kan vi hjælpe med at finde ud af, hvem du kan snakke med eller hvordan du kan starte med at snakke med din mor.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen